22 lutego b.r., w klubie „Platforma” w Bytomiu odbył się „Wernisaż słowa” - zorganizowany przez wielbicieli poezji, malarstwa oraz grafiki. Oczywiście sami by sobie nie poradzili, stąd najważniejszą osobą w całym przedsięwzięciu stał się de facto właściciel klubu, Janusz Pyzalski. Wsparł on ideę młodych dając im miejsce oraz wsparcie psychiczne. Wniosek z tego płynie jasny. Można rzeczywiście forsować ciekawe pomysły artystyczne, jeżeli się tylko ma odrobinę fantazji i siły przebicia. Natomiast wszyscy, którzy mówią, że chcieliby coś zrobić, ale „nie ma jak” czy „nie ma możliwości”, starają się tylko usprawiedliwić własne lenistwo i brak inicjatywy. Inna sprawa, że tego typu sprawa, jaką podjęto w „Platformie” wymagała także odrobinę szczęścia.
Trzeba, po pierwsze, znaleźć odpowiednich ludzi, mających zbliżone poglądy na sztukę, wytyczyć konkretny plan działania, być w nim konsekwentnym oraz, co często najtrudniejsze, znaleźć współczesnego mecenasa.
Tak właśnie uczyniło pięć osób z naszego Uniwersytetu. Ich pomysł okazał się nie tylko ciekawy, ale i udany. Oczywiście nie obyło się również bez pewnych niedociągnięć.
Głównym założeniem wystawy Stowarzyszenia Doraźnej Celowości Istnienia (taką bowiem trafną i oryginalną nazwę przyjęli młodzi adepci sztuki) było promowanie poezji w sposób inny niż dotychczas. Tradycyjne metody, tzn.: tomiki poezji, antologie wierszy, spotkania promocyjne łącznie z czytaniem utworów nie zostały tu odrzucone. Chodziło natomiast o inny rodzaj kontaktu odbiorcy ze słowem literackim.
Na dosyć dużej powierzchni klubu, w różnych miejscach, powieszono prace twórców SDCI. Niestety tutaj właśnie jest wspomniany przeze mnie mankament, ponieważ część wierszy została po prostu tradycyjnie wydrukowana na białych kartkach, po czym wstawiono je w fotoramy. Gdyby jeszcze czcionka była trochę większa, byłoby łatwiej to wszystko odczytać… Na szczęście nie wszystkie wystawione „obrazowiersze”, „poezjoobrazy”, a może słowoobrazy” (nazwy B. B.) tak wyglądały.
Obrazy Marka Pacukiewicza (także z wcześniejszych lat) przedstawiające abstrakcyjne postaci były opatrzone karteczkami z komplementarnym wobec tych obrazów tekstem.
Grafiki Grzegorza Olszańskiego i Magdaleny Nazarkiewicz prezentowały się najbardziej efektownie. Nie chodzi tu o wartość estetyczną, ale o format prac. Najlepiej komponowały się z klimatem (a może ze ścianami?) „Platformy”. Były to plakaty z kompozycją graficzną oraz błyskotliwym krótkim tekstem Grzegorza Olszańskiego. Dzięki wielkości, dzieła te można było dostrzec z przeciwległego końca sali i „pokontemplować”. Jednakże, żeby oddać sprawiedliwość pozostałym tworzącym, musze przyznać, iż mimo tych małych literek w ich pracach, całkiem duża ilość osób przeciskała się między stolikami ku ich wierszom, po czym 2 – 3 minuty pilnie czytała. Dzięki tej obserwacji inaczej też patrzę na kolejny projekt Janusza Pyzalskiego.
Z rozmowy dowiedziałam się, że planuje w końcu marca założyć gazetkę, która ma być rozklejana na murach, przystankach autobusowych, pubach, uczelniach. Gazeta będzie o profilu kulturowo – społecznym i ma być przeznaczona zarówno dla młodych jak i starych. Pomysł, trzeba przyznać odważny, ale interesujący. Uważa, że na Śląsku jest zapotrzebowanie na sztukę, ale wciąż, zarówno w Bytomiu, jak i w całym GOP-ie, zbyt mało się w tej dziedzinie robi. Pyzalski ma jednocześnie nadzieję, że już wkrótce się to odmieni na lepsze.
Na koniec dodam tylko, że wernisażowi towarzyszył zespół NIMTPSZ oraz DJ Słomka (żeby nie było wątpliwości to dziewczyna) grający muzykę techno przy akompaniamencie fleta. Takie połączenie (techno i poezja) to nowy sposób promowania słowa literackiego i interesująca forma wyrazu artystycznego.
WOJCIECH HANUSZKIEWICZ - ur.1979. Student filozofii i filologii polskiej na UŚ w Katowicach. Publikował na łamach „Avesu” i „Studium”
TOMASZ JAKSIK - ur.1976. Student Wydziału Pedagogiki UŚ w Katowicach. Laureat wielu konkursów poetyckich. Publikował na łamach „Avesu”. Jego wiersz został zamieszczony w książce „Bytom. Antologia twórczości literackiej 1945-1995”.
MAGDALENA NAZARKIEWICZ – grafik, fotograf, współtwórczyni ekspozycji „Wernisaż słowa”.
MAREK PACUKIEWICZ - ur.1978. Student MISH na UŚ w Katowicach. Autor kilku wystaw (malarstwo, rysunek), publikował na łamach „Avesu”. Autor brulionu „Król Much. Zdychalnia”(1996).
GRZEGORZ OLSZAŃSKI - doktorant filologii polskiej UŚ. Wydał arkusz poetycki „Recytacje z pamięci” w Bytomiu oraz tomik poezji „Tamagotchi w pustym mieszkaniu” Kraków 1999. Członek grupy poetyckiej „Na Dziko”.