Powtarzane przez mieszkańców Cieszyna przysłowie: skoczno muzyka siedym boleści leczy, mówi o potocznym rozumieniu przymiotów muzyki, obecnej choćby w żywym wciąż, miejscowym folklorze. Cieszyn - miasto europejskie - posiada piękną i sięgającą odległych czasów tradycję muzyczną. Miejscowa prasa, zwłaszcza ukazujący się od 1848 roku "Tygodnik Cieszyński" (późniejsza "Gwiazdka Cieszyńska") muzycznym wydarzeniom poświęcała zawsze sporo uwagi. Informowała również o działalności rozmaitych zespołów, spośród których dyletancka kapella harmonijna z samych instrumentów dętych, licząca 24 osoby "młodszego obywatelstwa" oraz towarzystwo śpiewaków - były podstawą koncertowej aktywności istniejącego w mieście Towarzystwa Muzykalnego.
W bardziej odległej przeszłości życie muzyczne Cieszyna koncentrowało się wokół zamku lub sali ratuszowej. Tam występowali artyści większego i pośledniego formatu. Wspomniane pismo skrzętnie i nie bez dumy odnotowało występ dzieci cieszyńskiego obywatela Rączki, które w 1854 roku [...] sprawiły wrażenie w rodzinnym mieście. Przykłady można mnożyć. Oto w ratuszowej sali w pierwszą sobotę września 1862 roku wystąpili [...] zaszczytnie znani artyści opery Lwowskiej p. Leopold Miłaszewski i Flora Kirchberger - rodzona Cieszynianka. Prawdziwą sensacją był cieszyński występ Franciszka Liszta. Sławny kompozytor i pianista grał w 1848 roku w nieistniejącej dziś oranżerii na Zamku.
Do tej tradycji nawiązuje życie muzyczne współczesnego Cieszyna. Wiąże się to poniekąd z istnieniem i działalnością takich instytucji jak Szkoła Muzyczna, która jest współorganizatorem popularnych "Wieczorów na Zamku". Chlubną rolę w kreowaniu muzycznego wizerunku miasta spełnia usytuowana tu Filia Uniwersytetu Śląskiego. Uczelnia, z którą związała swe losy liczna grupa wybitnych artystów muzyków, wspiera i otacza opieką znane nie tylko w Cieszynie zespoły, jak: Zespół Pieśni i Tańca Ziemi Cieszyńskiej, Orkiestra Salonowa, Chór "Harmonia", czy Chór Instytutu Muzyki. Z uniwersyteckim środowiskiem wiążą się również inicjatywy organizowania imprez cyklicznych, jakimi są m.in. Międzynarodowe Dekady Muzyki Organowej, Chóralnej i Kameralnej oraz Festiwale Muzyki Wokalnej "Viva il Canto".
Na terenie Cieszyna, zarówno w polskiej jak i w czeskiej
Kierownikiem artystycznym Dekad Muzyki Organowej, Chóralnej i Kameralnej w Cieszynie jest Zygmunt Antonik - wybitny wirtuoz gry na organach, pedagog związany z Akademią Muzyczną w Katowicach i przede wszystkim z cieszyńską Filią Uniwersytetu Śląskiego, gdzie pracuje na stanowisku adiunkta w Instytucie Muzyki. Jego kompetencje muzyczne i pedagogiczne ukształtowały się w okresie studiów a następnie w trakcie kursu mistrzowskiego, pod kierunkiem znakomitego mistrza organów i kompozytora, Flora Petersa. Zygmunt Antonik, niegdysiejszy stypendysta rządu belgijskiego, jest wyróżniającym się propagatorem muzyki organowej, organizatorem koncertów i festiwali, aktywnym wykonawcą, mającym w dorobku wiele prawykonań dzieł polskich kompozytorów. Chętnie prezentuje słuchaczom nowe utwory twórców związanych z cieszyńską filią Uniwersytetu: R. Gabrysia, A. Lasonia, W. Cienciały.
Środowisko uniwersyteckie reprezentowane było podczas tegorocznej Dekady także przez Akademicki Chór "Harmonia" obchodzący w tym roku jubileusz swego 95-lecia. Zespół ten jest kontynuatorem tradycji założonego w 1908 roku w Cieszynie towarzystwa śpiewaczego "Harmonia". Obecnie śpiewają w nim studenci cieszyńskiej Filii Uniwersytetu Śląskiego, od 1999 roku pracują pod kierunkiem Izabelli Zieleckiej-Panek. Na festiwalowy koncert, który odbył się 20 października w kościele Najświętszego Serca Jezusowego w Czeskim Cieszynie, przygotowali program złożony m.in. z utworów D. Buxtehudego, M. Zieleńskiego, F. Poulenca i J. Świdra.
Spośród innych uczestników, reprezentujących podczas XIV Międzynarodowej Dekady Muzyki Organowej, Chóralnej i Kameralnej w Cieszynie tutejsze środowisko uniwersyteckie, wymienić wypada prof. Halinę Goniewicz, która przygotowała i poprowadziła występ zespołu "Collegium Canticorum" z Czeskiego Cieszyna oraz Krzysztofa Durlowa - skrzypka i pedagoga, pracującego od 2002 roku na stanowisku wykładowcy w Instytucie Muzyki cieszyńskiej Filii UŚ.
Osiągnięcia poszczególnych pedagogów i studentów oraz uczelnianych zespołów Instytutu Muzyki Wydziału Artystycznego Filii Uniwersytetu Śląskiego wiążą się w bardzo często z ich obecnością w kulturze miasta i regionu. Potwierdza to wiele przykładów. Także udział cieszyńskiego środowiska uniwersyteckiego w cyklicznie powtarzających się Dekadach Muzyki Organowej, Chóralnej i Kameralnej tego dowodzi. I z pewnością pozytywnie oceniony zostanie przez następne pokolenia mieszkańców Cieszyna, bo dzisiejsi jego obywatele, radzi gdy mają okazję słuchania artystów z Filii, raczej nie mają wątpliwości: oni wiedzą, że skoczno muzyka siedym boleści leczy. Wiedzą też, że Dekady są istotnym składnikiem muzycznej tradycji nadolziańskiego grodu, w którym kiedyś, w 1848 roku, prawdziwą sensacją był występ sławnego kompozytora i pianisty, Franciszka Liszta.