Twórczość jest zagadnieniem istotnym dla rozwoju człowieka. Jest ważna, ale aktualna sytuacja edukacji po jej ostatniej reformie pokazuje nam nieco inne jej miejsce. Ostatnie miesiące roku obfitowały w wiele konferencji poświęconych aspektom kształcenia do twórczości.
We wrześniu Zakład Edukacji Artystycznej Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu zorganizował Ogólnopolską konferencję naukową Edukacja artystyczna a przemiany kulturowe i potencjał twórczy człowieka. Natomiast w październiku miałam okazję uczestniczyć aż w trzech konferencjach poświęconych temu problemowi. Były to: I Ogólnopolska konferencja naukowa Sztuka w edukacji i terapii, którą zorganizował Zakład Arteterapii Instytutu Pedagogiki UŚ, konferencja Twórczość w teorii i praktyce, która odbyła się w Lublinie z inicjatywy Zakładu Psychologii Ogólnej Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej oraz Międzynarodowa konferencja naukowa Język, komunikacja i edukacja w społecznościach wielokulturowych przeprowadzona przez Katedrę Pedagogiki Ogólnej cieszyńskiej Filii UŚ. Całość konferencyjnych debat na temat wartości twórczości w życiu dziecka zamknęło w listopadzie XIV Biennale Sztuki dla Dziecka w Poznaniu, którego myślą przewodnią była Sztuka jako działanie, a wyraz temu dały liczne warsztaty twórcze dla dzieci, które odbyły się w czasie trwania biennale.
Podsumowując wielość myśli, jakie podjęto w trakcie dyskusji naukowych i warsztatach można stwierdzić, że twórczość i jej stymulacja wiążą się z edukacją przez sztukę w szerokim ujęciu oraz wartościami terapeutycznymi. Obecna sytuacja edukacji przez sztukę zmusza do zmiany założeń, treści, metod, a tym samym opracowania nowych programów nauczania. Pojawiły się liczne pytania, na które nie udzielono jednoznacznych, albo w ogóle żadnych odpowiedzi, jak m.in. czy sztuka jest zjawiskiem elitarnym, a w związku z tym, czy można dzisiaj mówić o powszechnym nauczaniu przez sztukę? Inne problemy, wokół których toczyła się dyskusja, to:
Edukacja przez sztukę winna wprowadzać w świat wartości motywujących do rozwoju przez twórczość i do twórczości. Ostatnia reforma systemu oświaty zepchnęła edukację przez sztukę na margines działań edukacyjnych. Nie jest to korzystne dla rozwoju osobowego młodego człowieka, a wręcz szkodliwe. Nie sprzyja kształtowaniu zintegrowanej osobowości.