"Marketing polityczny to nie jest propaganda, w której liczy się tylko interes nadawcy, czyli polityka, tutaj korzyści powinny być obustronne"
- pytał dr Marek Mazur 17 grudnia na Wydziale Nauk Społecznych, podczas niezwykle ciekawego wykładu "Marketing polityczny w praktyce kampanii wyborczej", połączonego z prezentacją książki pt. "Marketing polityczny". Całość została zorganizowana przez Naukowe Koło Integracji Europejskiej.
Politycy, ich partie, muszą przede wszystkim poznać siebie i swoich wyborców, aby móc wyjść na przeciw ich oczekiwaniom. Na decyzje wyborców wpływa przede wszystkim przynależność partyjna polityka, aspekty społeczno-kulturowe, ale także wykreowany wizerunek polityka. Istota perswazji to raczej wzmacnianie niż kształtowanie postaw, marketing polityczny jest kierowany głównie do wyborców niezdecydowanych, którzy stanowią 20-30%, ich decyzje są podejmowane na podstawie działania krótkoterminowych czynników.
Wyborcy utożsamiają politykę z konkretnymi osobami, zazwyczaj w telewizji występują tylko liderzy partii. Patrząc na polityka przez cechy zewnętrzne oceniamy jego charakter. A jaki wizerunek jest szczególnie pożądany przez wyborców? Kreując się jako młodego, energicznego, pełnego temperamentu człowieka John Kennedy wygrał wybory z Richardem Nixonem. Był to wizerunek fałszywy, ponieważ w rzeczywistości Kennedy był chorowity, zażywał dużo lekarstw, telewizja jest jednak takim medium, w którym można na dłuższą metę utrzymywać nieprawdziwy wizerunek. Polskimi przykładami skutecznego kreowania wizerunku są kampania wyborcza Stanisława Tymińskiego z 1990 r., w której przedstawia się jako bogaty biznesmen, człowiek spoza układów; Aleksandra Kwaśniewskiego z 1995 r. gdzie chce być widziany jako młody, elegancki, przystojny, promując nowy styl polityki opartej na kompromisie, patrząc w przyszłość. W 2000 r. pokazuje się już jako doświadczony polityk i mąż stanu.
Rok 2001 to nie pierwsze wybory, w których startował Andrzej Lepper, ale teraz wygrał, bo stworzył nowy wizerunek: polityka statecznego, doświadczonego, męża stanu. Nie jest natomiast prawdą, że tylko dzięki marketingowi politycznemu doszło do zwycięstwa Samoobrony. Sytuacja społeczno-gospodarcza stworzyła zapotrzebowanie na takiego polityka, a dobrze przeprowadzona kampania wyborcza sprawiła, że to właśnie w Lepperze wyborcy zobaczyli szanse na poprawę swego życia. - dr Mazur skutecznie starał się odmitologizować rolę marketingu politycznego.
Decyzja wyborcza często jest podejmowana pod wpływem emocji, politycy starają się sięgnąć do serc wyborców, mówiąc o miłości, nie wahają się całować wyborców. Tutaj bardzo ważną rolę pełni żona kandydata, pomaga budować więź z kandydatem. Bardzo ważnymi elementami są piosenki wyborcze tło, na którym sfilmowani kandydaci, za politykiem powinny stać tłumy, aby wyborcy nie wątpili, że ma wielkie poparcie. Obok kampanii pozytywnej można odwołać się także do negatywnych emocji wyborcy wskazując jako ich przyczynę swego rywala, a także starając się przekonać, że moja partia rozwiąże problemy. Przykładem mogą być filmy wyborcze Prawa i Sprawiedliwości, pokazujące zagrożenie przestępczością w kraju. - zakończył wykład dr Marek Mazur - Marketing polityczny to tylko jeden z czynników i bardzo rzadko jest on decydujący.