Wydanie nr 10 (200) lipiec-wrzesień 2012

199 numerów minęło jak „z bicza strzelił” i oto oddajemy w Wasze ręce gazetę o numerze 200. Co oznacza te dwieście numerów? To czasy formowania się III Rzeczypospolitej – okres „burzy i naporu”, zmiany w szkolnictwie wyższym, kadencje czterech rektorów, szalone przeobrażenia w Katowicach i regionie. Niejeden student (nawet tzw. wieczny) ukończył studia na Uniwersytecie Śląskim, doktor się habilitował, a doktor habilitowany uzyskał profesurę. Urodziły się (mimo niżu demograficznego) nowe pokolenia studentów naszej Alma Mater. I można by powiedzieć, że dużo wody upłynęło w Rawie, gdyby takowa w ogóle korytem Rawy płynęła. Krótko mówiąc, minęło 20 lat odkąd, w lipcu 1992 roku, społeczność akademicka Uniwersytetu Śląskiego dostała w swoje ręce zerowy numer „Gazety Uniwersyteckiej UŚ”. Pierwszy numer ukazał się w październiku i to właśnie na październik planujemy opublikowanie dodatku specjalnego – jubileuszowego, w którym znajdziecie Państwo wspomnienia wszystkich redaktorów naczelnych, współpracowników, którzy przez lata tworzyli nasze pismo, jubileuszowe felietony a także fotografie i ciekawe artykuły z archiwalnych numerów gazety oraz zdjęcia okładek. Jubileuszowe numery (włącznie z bieżącym) będą opatrzone jubileuszowym logo gazety autorstwa dr. Łukasza Klisia z Wydziału Artystycznego UŚ.

Tymczasem ostatni, przedwakacyjny numer „Gazety Uniwersyteckiej UŚ” poświęcamy innym ważnym wydarzeniom, w tym przede wszystkim uroczystości nadania tytułu doktora honoris causa UŚ Wojciechowi Kilarowi – wielkiemu kompozytorowi muzyki poważnej, który od początku lat sześćdziesiątych XX wieku współtworzył wraz z Krzysztofem Pendereckim i Henrykiem Mikołajem Góreckim nową, polską szkołę awangardową. Do najważniejszych jego dzieł należą: Bogurodzica (na chór mieszany i orkiestrę), Exodus (na chór mieszany i orkiestrę), Victoria (na chór mieszany i orkiestrę), Angelus (na sopran, chór mieszany i orkiestrę), Magnificat (na głosy solowe, chór mieszany i orkiestrę) czy Te Deum (na głosy solowe, chór mieszany i orkiestrę). Niekwestionowana jest pozycja Wojciecha Kilara jako jednego z najwybitniejszych kompozytorów muzyki filmowej. Napisał muzykę do ponad 130 filmów, w tym do tak znanych, jak Dracula Francisa Forda Coppoli, Dziewiąte wrota i Pianista Romana Polańskiego czy Pan Tadeusz Andrzeja Wajdy. 3 maja 2012 roku został uhonorowany Orderem Orła Białego „w uznaniu znamienitych zasług dla kultury polskiej i za wybitne osiągnięcia w pracy twórczej”. Zapraszam do przeczytania relacji z uroczystości nadania tytułu doktora honoris causa UŚ Wojciechowi Kilarowi, która odbyła się 18 czerwca w auli Wydziału Teologicznego.