W maju br., w Międzyzdrojach odbyła się druga już konferencja "Teatry w Europie". Tym razem poruszano tak ważkie problemy, jak otoczenie społeczne, prawne i finansowe teatru. Konferencja miała charakter międzynarodowy, a patronowały jej: Opera na Zamku w Szczecinie (główny organizator), Uniwersytet Szczeciński oraz Stowarzyszenie Dyrektorów Teatrów.
Jak ważnej problematyki dotknęła konferencja dowodzi obecność wielu decydentów państwowych i samorządowych oraz działaczy kultury, począwszy od wiceministra kultury Macieja Klimczaka, przez prezesa Związku Artystów Scen Polskich, Olgierda Łukaszewicza i Barbarę Borys-Damięcką, prezesa Stowarzyszenia Dyrektorów Teatrów, po Dyrektora Opery na Zamku w Szczecinie, Warcisława Kunca oraz Urlicha Katzera, przewodniczącego Związku Scen Niemieckich Landu Wschodniego.
W czasie konferencji doszło do spotkania panelowego przedstawicieli niemal wszystkich samorządów w Polsce z dyrektorami teatrów i z wiceministrem kultury Maciejem Klimczakiem. Jak łatwo się domyślić, rozmawiano o niezwykle istotnym problemie finansowania teatrów i finansowania kultury w ogóle. Sprawa nie jest łatwa i wyraża się w następującej alternatywie: albo idziemy w kierunku maksymalizacji zysków i traktujemy teatr jak każdy inny zakład pracy kierujący się prawami gospodarki rynkowej, zakład usługowy; albo traktujemy teatr jak przybytek sztuki, która ma wpływać na odbiorców, zmieniać ich, "zjadaczy chleba w aniołów przerobić". Konferencja pokazała, że odpowiedź na takie pytanie jest kluczowa i wyznaczy kurs rozwoju polskiej i europejskiej sceny.
Wśród wielu znanych i ważnych osób, które wzięły udział w konferencji znalazły się także reprezentantki Filii UŚ w Cieszynie: dr Mirosława Pindór i mgr Ewa Tomaszewska. Mirosława Pindór wygłosiła referat w obradach plenarnych nt. Pozaartystyczne czynniki uczestnictwa w życiu teatralnym polsko-czeskiego pogranicza na przykładzie miast Cieszyna i Ceského Têsína. Ewa Tomaszewska wystąpiła w ostatnim dniu konferencji w dyskusji, która miała charakter podsumowujący. Mówiła na temat funkcji teatru prowincjonalnego na przykładzie teatrów Podbeskidzia (Teatr Polski i Teatr Lalek Banialuka z Bielska-Białej oraz Teatr im. A. Mickiewicza z Cieszyna). Wystąpienia obu pań można przeczytać w świeżo wydanej przez Operę na Zamku książce - Teatry w Europie. Teatr - otoczenie społeczne, prawne i finansowe, Szczecin 2004. Gorąco polecamy.