Założeniem projektu: „E-learning drogą do porozumiewania się w środowisku wielokulturowym”, realizowanego od 1 sierpnia br. na Uniwersytecie Śląskim, jest pogłębienie współpracy między państwami Grupy Wyszehradzkiej przez promocję kulturalnego dziedzictwa wchodzących w jej skład państw, badania naukowe i edukacyjne, wymianę młodzieży oraz współpracę naukową w zakresie tworzenia wspólnej przestrzeni edukacyjno-informacyjnej i jej integracji w globalną przestrzeń europejską. Partnerami przedsięwzięcia są: Uniwersytet Ostrawski (Republika Czeska), Uniwersytet Mateja Bela w Bańskiej Bystrzycy (Republika Słowacka) i Międzynarodowy Fundusz Wyszehradzki. Projekt koordynuje dr hab. Eugenia Smyrnova-Trybulska – adiunkt w Zakładzie Nauk Humanistycznych i Pomocniczych Pedagogiki WEiNoE w Cieszynie. Jest on skierowany do studentów, przyszłych i czynnych nauczycieli, wykładowców, metodyków i instruktorów, którzy wykorzystują lub zamierzają wykorzystywać e-learning w karierze zawodowej.
W ramach projektu 19-20 października na Wydziale Etnologii i Nauk o Edukacji UŚ w Cieszynie odbyła się konferencja pt. „Teoria i praktyka kształcenia na odległość” pod auspicjami rektora UŚ prof. zw. dr. hab. Wiesława Banysia i dziekana Wydziału Etnologii i Nauk o Edukacji prof. dr hab. Haliny Rusek. Pracownicy tego Wydziału oraz całego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach mają wieloletnie, bogate doświadczenie w zakresie wdrażania e-learningu na wszystkich kierunkach studiów. Pomyślnie funkcjonuje i rozwija się tu platforma kształcenia na odległość, portal edukacyjny „Erudyta”. Celem konferencji była nie tylko prezentacja tych osiągnięć, ale również wymiana doświadczeń w zakresie e-learningu z innymi uczestnikami konferencji. Spotkanie wywołało zresztą duże zainteresowanie, czego rezultatem był udział ponad 60 osób, w tym 22 z zagranicy (Czech, Słowacji, Austrii).
Podczas pierwszego dnia konferencji odbyły się cztery sesje, plenarna oraz: „Nauczanie na odległość na Wydziale Pedagogicznym Uniwersytetu Ostrawskiego - przykłady dobrej praktyki”, „Nauczanie na odległość w naukach przyrodniczo-matematycznych i humanistycznych” oraz „Kształtowanie informatycznych kompetencji nauczycieli z wykorzystaniem e-learningu”. Przewodniczyły im: dr hab. Eugenia Smyrnova–Trybulska (Uniwersytet Śląski w Katowicach), doc. Jana Kapounová (Uniwersytet Ostrawski, Republika Czeska), prof. Jindřich Vaněk (Uniwersytet Śląski w Opawie, Republika Czeska), i prof. Erika Mechlova (Uniwersytet Ostrawski, Republika Czeska).
Podczas sesji plenarnej przedstawiono najważniejsze teoretyczno-metodyczne aspekty kształcenia na odległość, dane statystyczne, dotyczące przygotowania nauczycieli do wykorzystania e-learningu w Republice Czeskiej, koncepcję wdrażania e-learningu na Uniwersytecie Śląskim, socjalne wątki zdalnego nauczania z uwzględnieniem czynników neurobiologicznych. Zaprezentowano również cele i rezultaty realizacji projektu „Uniwersytet Partnerem Gospodarki Opartej na Wiedzy” na Uniwersytecie Śląskim w latach 2008-2009 oraz dokonano prezentacji wybranych kursów e-learningowych z języka angielskiego, realizowanych w jego ramach.
W drugim dniu spotkania odbyły się sesje: „Multimedia i systemy e-learningowe w nauczaniu na odległość” oraz „Psychologiczne, społeczne i prawne aspekty w nauczaniu na odległość”. Poprowadził je dr ing. Miroslav Hrubý z Uniwersytetu Obrony w Brnie (Republika Czeska).
Konferencji towarzyszyły warsztaty „Opracowanie kursów zdalnych w systemie CLMS MOODLE”, podczas których studenci, przyszli i czynni nauczyciele, metodycy i wykładowcy uczyli się w praktyce, jak wprowadzać zdalną formę nauczania w proces edukacyjny. Wykorzystaniu ICT i e-learningu w pracy zawodowej służyły takie tematy, jak: przygotowanie metodologii opracowania i wykorzystania kursów zdalnych, opracowanie koncepcji badań w zakresie kształcenia nauczycieli, wsparcie e-learningu nauczycieli w regionie wyszegradzkim, kształtowanie teoretycznej wiedzy i praktycznych umiejętności w wykorzystaniu ICT i e-learning u uczestników projektu. Warsztaty odbywały się za pośrednictwem platformy Uniwersytetu Śląskiego dla magistrantów i doktorantów znajdującej się na stronie (http://el2.us.edu.pl/mw-std/). Równolegle podobne warsztaty w języku czeskim, prowadzili partnerzy z Uniwersytetu Ostrawskiego.
Najlepsze referaty uczestników konferencji i projektu znalazły się w pracy zbiorowej „Teoretyczne i praktyczne aspekty kształcenia na odległość”, opublikowane też zostaną w wersji elektronicznej w internecie.
Choć zakończenie projektu przewidziano na 30 listopada, w najbliższych latach będzie on kontynuowany m.in. w następującym zakresie:
- Aktywne wdrażanie e-learningu w proces edukacyjny, w tym w zakresie kształcenia przyszłych i czynnych nauczycieli, w uniwersytetach partnerskich.
- Organizacja międzynarodowych konferencji naukowych „Teoretyczne i praktyczne aspekty kształcenia na odległość” w latach 2010-2012 na WEiNoE w Cieszynie.
- Organizacja warsztatów międzynarodowych „Projektowanie kursów zdalnych” w latach 2010-2012 na WEiNoE w Cieszynie.
- Wymiana doświadczeń w zakresie
e-learningu na bieżąco poprzez utrzymywanie osobistego i wirtualnego kontaktu między uczestnikami projektu z krajów Grupy Wyszehradzkiej.
- Uaktualnienie uczelnianych i wydziałowych portali edukacyjnych oraz platform e-learningowych przez uniwersytety partnerskie: opracowanie i umieszczenie nowych materiałów edukacyjnych, kursów e-learningowych oraz ich wymiana.
- Tworzenie wspólnej przestrzeni edukacyjno-informacyjnej i jej integracji w globalną przestrzeń europejską.