Postawmy na „dobry klimat”

Szanowni Państwo,

na wstępie chciałbym zaznaczyć, że bardzo szanuję i poważam całą pracę uczelni wyższej i wszystkich jej pracowników/naukowców, zarówno na Śląsku, jak i w całej Polsce. Uważam, że uniwersytet powinien rozwijać się równolegle z postępującą cyfryzacją wszystkich sfer naszej rzeczywistości, tj. zachować formę zajęć dydaktycznych online, która ma więcej plusów aniżeli minusów: zajęcia można prowadzić z każdego miejsca świata, wystarczy dostęp do internetu. Studenci nie muszą płacić za akademiki, tracić czasu na dojazdy, generując przy tym ogromne ilości spalin, co bynajmniej nie służy klimatowi. Przykładowo student mieszkający w Gdańsku może studiować bez żadnych komplikacji na Uniwersytecie Warszawskim czy Śląskim, a niedługo być może nawet Lipskim etc., bez konieczności dojazdów.

Świat online to przyszłość i możemy tylko próbować odwlec jego nadejście w czasie, ale i tak nadejdzie. Ponadto taka forma pracy nie wyklucza spotkań na żywo, na specjalnych eventach czy konferencjach. Jestem zdania, że taki tryb pracy sprawi, że uniwersytet przyciągnie dużo więcej studentów, również frakcję studentów, którzy byli nieśmiali, a chcieli być czynnymi uczestnikami naszego systemu edukacji – studiów wyższych. Postawmy na „dobry klimat” i mobilność w erze globalizmu, w celu zdobywania wiedzy i transferencji wiedzy u możliwie największej liczby osób, do których obecnie najłatwiej dotrzeć za pomocą czynności „poddania się cyfryzacji”. Niech ona nas uniesie i poniesie w nieodkryte jeszcze obszary nauki, choć jednocześnie nie neguję poglądu wielu naukowców i zgadzam się z nim, że wiedza jest trudna i być może nie jest dla każdego, gdyż jej ciężar/brzemię odczuwa się każdego dnia i nocy.

Łączę wyrazy szacunku i ukłony dla całej kadry Uniwersytetu Śląskiego!

Mateusz Kminikowski
Szkoła Doktorska UŚ