Możliwość gry w krykieta… flamingiem podczas gry terenowej „Alicja w Krainie Czarów”, miniwykłady naukowe, warsztaty prowadzone przez pracowników naukowych i studentów oraz zwiedzanie Wydziału i zajęcia w jedynym w regionie laboratorium psychologicznym – to oferta, która w pierwszy dzień wiosny zachęciła blisko 200 licealistów do odwiedzenia Wydziału Pedagogiki i Psychologii.
„Spotkanie z nauką i życiem studenckim” było propozycją alternatywnego spędzenia Dnia Wagarowicza i cieszyło się w tym roku dużym powodzeniem. Mury uczelni odwiedzili nauczyciele i uczniowie ze szkół z Katowic, Bielska-Białej, Radzionkowa, Tychów, Rybnika, Siemianowic Śląskich, Świętochłowic i Piekar Śląskich. Inicjatywa miała charakter wspólnego działania Instytutu Psychologii oraz Instytutu Pedagogiki, dlatego młodzież została przywitana przez przedstawicieli władz obu jednostek oraz prodziekan ds. studiów stacjonarnych dr hab. Beatę Mazepę-Domagałę. Pracownicy uczelni przygotowali cztery wykłady tematyczne. Dr hab. Ewa Wysocka zachęcała młodzież do refleksji nad tym, po co, jakie i komu potrzebne jest wykształcenie, a dr Adam Roter opowiedział o pomaganiu innym ludziom jako sposobie na życie. Uczniowie mogli również posłuchać dr. Łukasza Jacha, mówiącego o psychologii, która jest wszędzie, oraz mgr. Macieja Bożka, opowiadającego o terroryzmie z perspektywy psychologa.
Po wykładach młodzież miała możliwość zwiedzić budynek Wydziału ze studentami w roli przewodników lub wziąć udział w jednym z kilkunastu praktycznych warsztatów. Chętni ćwiczyli m.in. swoje umiejętności zapamiętywania, pogłębiali wiedzę matematyczną, analizowali decyzje klienta supermarketu oraz zastanawiali się nad magią kłamstwa. – Warsztaty o technikach zapamiętywania były moim zdaniem przydatne, wymagały jednak od uczestników wysiłku intelektualnego: dużego skupienia i koncentracji uwagi – przyznaje mgr Joanna Góźdź, jedna z prowadzących zajęcia.
– Spotkanie „Nie bądź zapominalski jak Słoń Trąbalski” było bardzo ciekawe. Wcześniej nie słyszałam o takich technikach zapamiętywania, więc bardzo mi się to przyda, szczególnie podczas egzaminów – oceniła tuż po zakończeniu zajęć Monika Nocuń, uczennica z I LO w Piekarach Śląskich. – Wcześniej uczestniczyłam w wykładach i najbardziej zainteresował mnie ten o terroryzmie – dodała.
Licealiści preferujący aktywność fizyczną zaproszeni zostali na warsztaty „Rozbujać, rozbawić, roztańczyć”, podczas których poznali m.in. tajniki metody ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne, mieli okazję bawić się z chustą Klanzy i integrować w tańcu. Dla miłośników odkrywania tajemnic i rozwiązywania zagadek przygotowana została gra terenowa „Alicja w Krainie Czarów”, która odbywała się w pomieszczeniach Wydziału.
– Tematyka zadań była bardzo urozmaicona – mówi dr Marta Christ, odpowiedzialna za realizację gry. – Od eksperymentów chemiczno-fizycznych, poprzez zagadki logiczne rozwiązywane przy herbatce u Szalonego Kapelusznika, na grze w krykieta z wykorzystaniem flaminga kończąc.
Skąd wziął się pomysł na taką właśnie formę aktywności? – Gry terenowe są jedną z form realizacji pedagogiki przygody, która jest obecna w polskich działaniach praktycznych od wielu lat, czerpiąc z bogactwa ruchu harcerskiego, turystyki i edukacji ekologicznej. Pozytywne reakcje na takie formy aktywności w różnych grupach uczestników mobilizują nas do upowszechniania pedagogiki przygody na gruncie edukacyjno-wychowawczym. W semestrze zimowym grupa studentów III roku pedagogicznych studiów licencjackich na specjalnościach nauczycielskich realizowała przedmiot fakultatywny pedagogika przygody. Zajęcia cieszyły się dużym zainteresowaniem i wzbudzały ogromne emocje. Powstał szereg gier terenowych, a jedna z nich opierała się właśnie na fabule Alicji w Krainie Czarów. Była to jedna z najlepiej skonstruowanych propozycji działaniowych, stąd decyzja, aby ją upowszechnić podczas „Spotkania z nauką i życiem studenckim” – tłumaczy dr Marta Christ.
Kto nie zdążył odnaleźć Alicji w tym roku, będzie mógł spróbować swoich sił kolejnej wiosny. – To był dobrze spożytkowany pierwszy dzień wiosny – przyznała Agnieszka Wieczorek z II LO im. A. Frycza Modrzewskiego z Rybnika. Cieszymy się z takich opinii!