Muzycznej wiosny czas...

Tegoroczna Cieszyńska Wiosna Muzyczna, zorganizowana w trochę nietypowym terminie, zbiegła się w czasie z innymi atrakcyjnymi wydarzeniami artystycznymi, przede wszystkim jednak z gorącym okresem zaliczeń. Ta, posiadająca już znaczący dorobek i wieloletnią tradycję impreza, przygotowywana dotychczas głównie przez znanego organistę, animatora życia muzycznego oraz pracownika cieszyńskiej filii UŚ, adi. Zygmunta Antonika, nie tylko zmieniła miejsce w kalendarzu naszych prezentacji artystycznych, lecz również realizatorów. Czy wyszło to imprezie na dobre?

W dwa upalne dni i wieczory, 27 i 28 maja, spotykaliśmy się w Sali Kameralnej, w Auli, w klubie "Panoptikum" a nawet w Kościele św. Elżbiety i słuchaliśmy znakomitej muzyki, wykonywanej zarówno przez pedagogów jak i studentów, a także gości z dalekiej Ameryki i z Akademii Muzycznej w Katowicach. Oficjalnie tegoroczną Cieszyńską Wiosnę Muzyczną firmował Zakład Instrumentalistyki Instytutu Muzyki Wydziału Artystycznego Uniwersytetu Śląskiego. Praktycznie w realizację imprezy zaangażowane było niewielkie grono osób. Podobnie było z frekwencją, co pewnie miało związek z niezbyt fortunnie zaplanowanym czasem wydarzenia.

Ciekawy i atrakcyjny program tegorocznych wiosennych prezentacji miał kilka mocnych punktów. Były też nie do końca spożytkowane okazje, jak na przykład możliwość uczestniczenia w inaugurujących Wiosnę warsztatach jazzowych, z udziałem znakomitych muzyków, wykładowców University of Lousville w Stanach Zjednoczonych i z Akademii Muzycznej w Katowicach. Skądinąd wiadomo, że w gronie naszych studentów nie brak osób czynnie i z powodzeniem oddających się sztuce jazzowej improwizacji, albo tylko zainteresowanych tym rodzajem muzycznej aktywności. Dużo lepiej było podczas wieczornego spotkania w klubie "Panoptikum", gdzie znakomite swoje możliwości w jazzie na najwyższym światowym poziomie demonstrowali m.in. nasi wykładowcy, gitarzyści - Karol Ferfecki i Krzysztof Gawlas oraz goście, saksofonista - Mike Tracy, gitarzysta - Craig Wagner, perkusista - Jason Tieman, kontrabasista - Jacek Niedziela i pianista - Wojciech Niedziela.

Obok tradycyjnych rodzajów muzyki, śpiewanej bądź granej na "naturalnych", akustycznych instrumentach, ciekawi nowości słuchacze, zwłaszcza ci "zaprzyjaźnieni" z pecetami, mogli z programu tegorocznej Wiosny wybrać bardzo ciekawą propozycję wykładu i prezentacji, dotyczącej muzyki komputerowej, z udziałem dyrektora Instytutu Muzyki, adi. II st. Wiesława Cienciały. Inni mogli oklaskiwać swoje koleżanki i kolegów muzykujących w Orkiestrze Dętej z adi.II st. Stanisławem Śmietaną na czele, albo grających solo w ramach Estrady Studenckiej. We wtorek 27 maja w cieszyńskim kościele św. Elżbiety wystąpili studenci I roku organów w klasie adi. II st. Bogumiły Dunikowskiej - Gabriela Kluz, Katarzyna Maszudzińska, Katarzyna Spyra, Roman Sudlitz, Anna Szymura i Karolina Wieczorek, nadto studenci V roku specjalizacji w klasie śpiewu wykł. Grażyny Heller - Agnieszka Wiśniewska i Witold Walków oraz Anna Czaplińska, recytująca poezje Elżbiety Moll, studentki I roku Instytutu Teologicznego w Bielsku Białej. Do wydarzeń tegorocznej, Cieszyńskiej Wiosny Muzycznej zaliczyć trzeba także Koncert Dyplomowy studentów specjalizacji dyrygenckiej na kierunku Edukacja Artystyczna, powtórzony następnie w Domu Polskim PZKO w Nawsiu (o tym szerzej, osobno) oraz występ znakomicie prezentującego się tria w składzie Wojciech Musiał - skrzypce, Urszula Mizia - wiolonczela i Krystyna Musiał - fortepian, które w środę, 28 maja w Sali kameralnej cieszyńskiej filii UŚ wyróżniło się wykonaniem m.in. Tria d-mol op. 49 Feliksa Mendelssohna Bartholdy'ego.

Autorzy: Wojand