Uniwersytet Śląski działając w myśl najlepszej tradycji
etosu nauki europejskiej przyjmuje, iż jako wspólnota uczonych
i studentów złączonych wzajemnym szacunkiem i zaufaniem nie
tylko odpowiada na wzrastające edukacyjne potrzeby
społeczności, którym czyni zadość kształcąc na najwyższym
możliwym poziomie i prowadząc badania naukowe w
poszanowaniu podstawowego prawa akademickiej wolności w
dociekaniu Prawdy, lecz także wypełnia istotną służbę społeczną
polegającą na wszechstronnym rozwijaniu osobowości oraz
formowaniu twórczych postaw i duchowych aspiracji ludzi z
nim związanych, oddziałując w ten sposób na kulturowe oblicze
Regionu i całej Polski.
Uniwersytet Śląski służy nie tylko wielkiej idei chronienia i przekazywania myśli stanowiącej efekt pracy przeszłych pokoleń, lecz wnosi swój wkład do kulturowego dziedzictwa społeczeństwa poprzez twórczą pracę badawczą i artystyczną, interpretację współczesnej rzeczywistości i analizę ewolucji wartości kształtujących bezpośrednie otoczenie. Geograficzna i kulturowa lokalizacja Uniwersytetu na pograniczach regionów, którym historia przeznaczyła odrębne losy, lecz które przez stulecia rozwijały swoją kulturę we wzajemnym przenikaniu się i dialogu, sprzyja europejskiemu wymiarowi Uczelni jako miejsca, którego tożsamość konstytuuje się nie poprzez izolację, lecz dzięki gotowości gościnnego przyjęcia tego, co Inne i Odmienne. |
Uniwersytet Śląski przyjmuje w swym działaniu następujące wartości:
* Prawdę, do której zmierza myśl drogą badań naukowych i
twórczości artystycznej; wierzymy, iż refleksja naukowa i sztuka
mają wspólne korzenie i cele służące Mądrości, których
przeznaczeniem jest dobro i rozwój ludzkiej Osoby;
* Wiedzę, którą upowszechniamy poprzez wysokiej jakości
nauczanie na poziomie licencjackim, magisterskim i doktorskim.
Kształcenie to odpowiada na potrzeby społeczeństwa, a Uczelnia
winna być otwarta dla jak największej liczby ludzi pragnących
kształcić się. W imię wierności swym ideałom Uniwersytet uznaje,
iż granice wzrostu liczby studentów wyznaczone są troską o
należytą jakość kształcenia i godność warunków w jakich się ono
odbywa.
Kierując się tymi wartościami uważamy, iż:
* Uniwersytet uczestniczy w nauce światowej i sprzyja równoprawnym kontaktom i wymianom naukowym. Wyniki badań winny być upowszechniane drogą publikacji naukowych i chronione, jako dziedzictwo kultury w bibliotekach uniwersyteckich. Uniwersytet Śląski szczyci się z obecności w jego murach przedstawicieli sztuki i uznaje, że ich dzieła winny znaleźć kontakt z odbiorcą w uniwersyteckich galeriach, salach kinowych i koncertowych;
Uniwersytet działa w przekonaniu, iż kształci nie tylko
fachowców w określonych specjalnościach zawodowych, lecz
także przyszłych uczestników życia publicznego i liderów
mniejszych lub większych społeczności. Uniwersytet winien więc
zająć wobec swoich studentów taką postawę, by nie tylko
umożliwić im zdobycie odpowiedniego poziomu wiedzy, lecz także
by formować przekonanie, iż człowiek wykształcony nie uchyla się
od sprawowania funkcji publicznych i obywatelskich, pełni je z
etyczną dzielnością i przeświadczeniem, iż jego myśl służy
społeczności, której winien jest stałą pracę nad doskonaleniem
siebie i swoich umiejętności.
Uniwersytet nie tylko strzeże swojej niezależności
politycznej, lecz również służy obywatelskiemu społeczeństwu
poprzez budowanie takich postaw, zgodnie z którymi władza
polityczna (na jakimkolwiek poziomie) sprawowana bez poczucia
służby społecznej i potrzeby kształcenia się, osłabia swój autorytet
i skuteczność swego działania.
Uniwersytet uznając zasady konkurencyjności panujące w
świecie gospodarki wolnorynkowej chroni podstawy etyki
bezinteresowności stosując takie formy, procedury i metody,
które sprzyjając rozwojowi i współdziałaniu sprzeciwiają się
postawom zorientowanym jedynie na ochronę stanu posiadania lub
brutalną rywalizację. Wierzymy, iż zadaniem Uniwersytetu jest
stworzenie warunków, w których dojrzewać będą przyszli liderzy
społeczności lokalnych i gremiów ogólnokrajowych i europejskich.
Sztukę bycia liderem definiujemy jako zdolność do inspirowania,
kierowania i służenia działaniom zbiorowości mającym na celu
dobro publiczne.
Uniwersytet Śląski postrzega się również jako miejsce
spotkań i wymiany myśli wszystkich kręgów naukowych i
twórczych Regionu, zabiegając o to, by Uniwersytet był częścią
szeroko rozumianego "środowiska innowacyjnego" pracującego na
rzecz diagnozowania i rozwiązywania problemów Regionu
przechodzącego niezwykle trudny proces restrukturyzacji
technologicznej, społecznej i edukacyjnej.
W ten sposób Uniwersytet służy interesom lokalnych społeczności,
pomagając im rozpoznać i opisać ich odrębne cechy i problemy,
a jednocześnie - poprzez globalny charakter swojej analizy -
umożliwiając im spojrzenie na własne dylematy z perspektywy
europejskiej i światowej naukowej refleksji.
Niezależnie od szerokich kompetencji i swobody decyzji,
które w zakresie wielu spraw przysługują Wydziałom, Uniwersytet
stanowi jedną całość, w której podstawowe dla Uczelni interesy
badań naukowych i kształcenia wspiera życzliwa kadra
administracyjna.
Podstawowym wymogiem do pogłębiania poczucia jedności
społeczności akademickiej niezbędne jest przeświadczenie, iż
wszelkie decyzje zapadające w poszczególnych jednostkach
organizacyjnych Uniwersytetu uwzględniają nie tylko ich
partykularne potrzeby, lecz kierują się zarówno interesem
Uniwersytetu jako Społeczności, jak i poczuciem
odpowiedzialności nie tylko za swoją Jednostkę, swój Wydział,
lecz cały Uniwersytet.
Zasadą zarządzania Uniwersytetem jest rozwiązywanie
problemów a nie sprawowanie funkcji, zaś drogą podstawową do
osiągania decyzji podejmowanych z myślą o przyszłości i
sprzyjających rozwojowi Uczelni są negocjacje prowadzące do
konsensusu między poszczególnymi jednostkami Uniwersytetu.
Istotą Uniwersytetu nie jest przetrwanie, lecz rozwój.
Uniwersytet powinien być przykładem nowoczesnej
instytucji, w której przestrzeganie zasad ekonomicznej
racjonalności wyznaczonej przez reguły prawa jest niezbędne, lecz
by mogły być one skuteczne, nieodzowna jest wzajemna
życzliwość oraz poczucie łączącego nas zaufania i moralnego
obowiązku wzajemnego zrozumienia i współdziałania. Poczucie
owo przejawia się w szacunku, jakim uczeni darzą osiągnięcia
Kolegów z innych dziedzin nauki, w pełnej godności relacji
między studentami a nauczycielami akademickimi, we wzajemnym
zrozumieniu i życzliwości panującymi między kadrą naukową,
studentami i administratorami. Zasady te nie dadzą się
zadekretować, ale są koniecznym warunkiem dobrego wypełniania
przez Uniwersytet jego obowiązków.
Uniwersytet jest swoistym zobowiązaniem moralnym wobec
pokoleń współtworzących historię narodu i świata, dzięki któremu
przeszłe bogactwo wiedzy rozwijane jest w nowych badaniach,
potrzeby jednostek znajdują wyraz w działaniach służących całej
społeczności akademickiej, a jakość kształcenia jest przedmiotem
szczególnej troski. Uniwersytet jako wspólnota uczonych i
studentów widzi swe powołanie nie tylko w przekazywaniu
informacji niezbędnych w przyszłym życiu zawodowym studenta,
ale przede wszystkim w odkrywaniu zdolności adepta wiedzy, w
otwieraniu przed nim perspektyw poznawczych, w które zechce
wkroczyć niezależnie, jako człowiek myślący, z troską i uwagą
uczestniczący w wydarzeniach codziennej rzeczywistości. Za
pośrednictwem nauki Uniwersytet troszczy się o kształcenie Osoby
studenta.
Zagadnienie jakości obejmuje zarówno obszar nauki, dydaktyki, jak i działalności administracji Uniwersytetu. W tych wszystkich sferach jakość jest wynikiem przede wszystkim odpowiedzialności jednostki za rzetelne wykonywanie obowiązków, ale poczucie to jest związane ściśle z istnieniem powszechnie znanych i aprobowanych procedur służących ocenie jakości. Podstawowymi celami, do których należy dążyć, są:
* rozwój wszystkich dyscyplin naukowych uprawianych na
Uniwersytecie, któremu ze swojej istoty nie wolno pominąć żadnej
z nauk na nim obecnych, nawet - a może szczególnie - wtedy, gdy
nie należy ona do dyscyplin faworyzowanych przez rynek pracy
czy realia ekonomii rynkowej. Uniwersytet winien jasno określić
perspektywy swojego rozwoju, w ten sposób rozpoznając
dyscypliny, do wzmocnienia których będzie dążył w szczególności,
jednak nie może to oznaczać obojętności wobec innych dziedzin
nauki. Uczelnia winna się starać o to, by uczeni związani z
Uniwersytetem posiadali jak najlepszy warsztat badawczy i
warunki pracy;
* stworzenie maksymalnie dogodnych warunków studiowania
poprzez odpowiednio wyważone proporcje między liczbą
studentów i kadrą dydaktyczną. Proporcje te muszą respektować
zarówno potrzebę godnego i efektywnego zdobywania wiedzy, jak i
ekonomiczne realia Uczelni;
* udoskonalenie siatek i programów nauczania tak, by odpowiadały
one zarówno wymogom nowoczesnej edukacji, jak i maksymalnie
respektowały ekonomiczno-finansowe rygory, którym poddana jest
Uczelnia. Przenikanie się wielu kręgów kultury i nauki sprzyja
powstawaniu studiów o charakterze indywidualnym i
interdyscyplinarnym. Wymaga to zarówno rozwoju nowych technik
edukacyjnych, jak i uważnej i systemowej oceny prowadzonych
zajęć i działalności naukowej;
* stworzenie systemu oceny działań administracji Uniwersytetu,
którego wyniki stanowiłyby podstawę do dalszego reformowania
struktur administracyjnych Uczelni;
* stopniowe uzupełnianie dotychczasowego sposobu zaliczania
kursów uniwersyteckich ogólnoeuropejskim systemem punktowym;
* udoskonalenie mechanizmów premiowania osiągnięć naukowych,
dydaktycznych, a także wyróżniającej się jakością pracy
administracyjnej;
* nasilenie wysiłków zmierzających do coraz skuteczniejszego
angażowania się kadry naukowej w prace badawcze i
podejmowanie starań o uzyskiwanie grantów, zamówień
badawczych z przemysłu, etc.
Uniwersytet jest instytucją o celach dających się
scharakteryzować jako poznawcze, etyczne, pedagogiczne i
ekonomiczne, skupiającą uczonych, studentów i kadrę
administracyjną i może być rozumiany jedynie jako solidarne
współdziałanie wszystkich ludzi służących jego interesom.
Wierzymy, iż absolwenci Uniwersytetu przechowując w swoich
działaniach pamięć o Uniwersytecie są jego integralną częścią i
budują prestiż Uniwersytetu i jego imienia swoją postawą i pracą
zawodową.
* Poznawczo Uniwersytet ma za zadanie prowadzenie badań
naukowych i tworzenie nowych form opisu świata oraz
poszukiwania praw i prawidłowości nim rządzących. Zasadą
kształtującą działanie Uniwersytetu jest dążenie do ciągłego
otwierania nowych horyzontów poznawczych. W tym sensie praca
naukowa nigdy nie osiąga efektów końcowych takich, które
zamykałyby konieczność stawiania dalszych pytań; nauczyciel jest
ciągle doskonalącym swoją refleksję adeptem myśli i wiedzy, a tym
samym Opiekunem i Mistrzem studenta znajdującego się na
początku swojej przygody poznawczej.
Uniwersytet opiera swą działalność poznawczą na dążeniu
do Prawdy, oświetlaniu jej z rozmaitych punktów widzenia z
pełnym poszanowaniem odrębności postaw ideowych i
metodologicznych.
Uniwersytet Śląski będzie zwiększał nacisk na doskonalenie
pracy badawczej nie tylko jako celu samego w sobie, lecz także
jako niezbędnego elementu wysokiej jakości procesu
dydaktycznego w przekonaniu, iż Uniwersytet to wielki wysiłek
myślenia i uprawiania nauki w obecności i przy współudziale
studenta.
* Dydaktycznie Uniwersytet jako społeczność studentów i
nauczycieli / badaczy (universitas magistrorum et studentium)
działa w przekonaniu, iż warunkiem dobrej pracy i dobrych
efektów dydaktycznych jest wysiłek włożony w formowanie
twórczej postawy wobec rzeczywistości. Zadaniem zajęć
dydaktycznych jest wyzwolenie umiejętności stawiania pytań i
następnie wspólnego poszukiwania odpowiedzi. Im bliżej
odpowiedź owa związana jest z samodzielną refleksją
studenta, tym bardziej spełniona zostaje misja Uniwersytetu,
którego zadaniem jest stworzenie studentom jak najdogodniejszych
warunków zdobywania wiedzy w kontakcie z profesorami i
innymi pracownikami nauki. Sprzyja temu powoływanie do
istnienia nowych, bardziej elastycznych programów nauczania, a
także sposobności łączenia kilku kierunków studiów. Programy
studiów winny obejmować najrozmaitsze i zróżnicowane
możliwości zdobywania wiedzy stosownie do zapotrzebowania na
rynku pracy, lecz także powinny kształtować poczucie
elastyczności intelektualnej i zawodowej w połączeniu z
otwartością na konieczność nieustannego kształcenia i gotowość do
przekwalifikowywania się lub poszerzania wiedzy w zależności od
życiowego lub zawodowego kontekstu.
* Etycznie Uniwersytet służy Wolności Jednostki spełniającej
poprzez naukę część swojego powołania życiowego i wolności
badań naukowych. Na niej bowiem wspiera się szacunek dla
Osoby ludzkiej i innych istot zarówno ożywionych, jak i
nieożywionych.
W swojej misji kształcenia nauczyciel wyraża nie tylko chęć
przekazywania i formowania wiedzy, lecz przede wszystkim
zgłasza gotowość do komunikowania się z drugim człowiekiem.
Podtrzymywanie i pogłębianie życzliwości tego kontaktu nie tylko
w relacji Nauczyciel - Student, lecz także Uczony - Administrator
jest jednym z naczelnych zadań Uniwersytetu.
Obowiązek ten jest szczególnie wart przypomnienia, gdy
badania naukowe polegają coraz częściej na trudnej umiejętności
korzystania ze skomplikowanych a najczęściej bezosobowych
technik informatycznych; opowiadając się z całą mocą za ich
upowszechnianiem i doskonaleniem, podkreślamy jednocześnie
odpowiedzialność Uniwersytetu za ludzki wymiar nauki. Zmagając
się z problemem stanowiącym przedmiot badań i usiłując z wielkim
trudem opisać go Drugiemu, dostrzegamy walor myśli jako pracy,
której wysiłek jest ukierunkowany na unikanie banału gotowych
rozwiązań.
Ostatecznym powołaniem edukacji uniwersyteckiej jest
otworzyć się na wartość każdego poszczególnego człowieka nie
rezygnując z podjęcia wyzwania zwiększonych potrzeb
edukacyjnych społeczeństwa. Przy ich zaspokajaniu Uniwersytet
musi zachować najdalej posuniętą troskę o zachowanie jak
najlepszej jakości badań i nauczania.
* Ekonomicznie Uniwersytet jest jednostką, która finansowana
głównie z budżetu państwa musi - zważywszy szczupłość środków
przeznaczonych na naukę, o zwiększenie których Uniwersytet
winien niezmiennie zabiegać w imię interesu całego społeczeństwa
- starać się o pozyskiwanie dofinansowania z innych źródeł.
Uniwersytet jest więc nie tylko "przedsięwzięciem" naukowo-
dydaktycznym, lecz także instytucją, która musi przestrzegać
surowej dyscypliny finansowej utrzymując jednocześnie należyty
standard nauki i dydaktyki.
Taka sytuacja sprawia, iż wokół rozwiązywania problemów
ekonomicznych Uniwersytetu powinno zawiązać się szczególnie
silne poczucie solidarności uczonych, administratorów i studentów
po to, by decyzje podejmowane były w poczuciu pełnego
zrozumienia problemu oraz po to, by Uniwersytet mógł zwiększać
swój autorytet reprezentując jedno, spójne stanowisko wobec
zewnętrznych partnerów.
Uważamy za nieodzowne stworzenie takiej sytuacji, w której
finansowanie Wydziałów jest w części związane z jakością
kształcenia i badań naukowych. Należy dążyć do doskonalenia
procesów decyzyjnych w zakresie finansowania nauki i dydaktyki
na Uniwersytecie poprzez wypracowanie przyjętych przez
społeczność akademicką i zrozumiałych zasad podziału
budżetu Uczelni. Z jednej strony pracownicy naukowi
Uniwersytetu winni jak najaktywniej i jak najpowszechniej - w
ramach obowiązujących procedur - uczestniczyć w trybie ustalania
i kształtowania owych zasad, lecz jednocześnie należy zmierzać do
tego, by dalszy ich udział nabierał charakteru konsultacyjnego tak,
by nie tracić z oczu podstawowego zadania i celu obecności
naukowca na Uniwersytecie, jakim jest uprawianie nauki i
kształcenie studentów.
Niezbędne jest wyłonienie się pewnej niewielkiej grupy
pracowników naukowych, którzy podejmą trud wejścia w arkana
zarządzania nauką. Obecność tych Kolegów jest niezbędna tak na
Wydziałach, jak i w administracji centralnej Uniwersytetu.
Zarówno ograniczenia nakładane przez budżet Państwa, jak i
nowe możliwości poszukiwania źródeł finansowania powodują
konieczność podejmowania decyzji z pełną świadomością,
rozpoznaniem i kontrolowaniem elementu ryzyka.
Ryzyko to należy podejmować w przekonaniu, iż Uniwersytet
Śląski nie tylko posiada określone środki finansowe, lecz również
jest zasobny w talenty, umiejętności i techniczne możliwości
działania dążąc do tego, by okoliczności owe maksymalnie
wykorzystać zarówno dla celów poznawczych, jak i
ekonomicznych.
Katowice, 20 maja 1997 roku