Idea społeczeństwa opartego na wiedzy, służący jej realizacji proces reform polskiej edukacji oraz rola w tym przedsięwzięciu Związku Nauczycielstwa Polskiego były tematami debaty, która odbyła 14 maja w Uniwersytecie Śląskim.
Związek, mający ponad stuletnie doświadczenie w czynieniu polskiej szkoły wychowującą, humanistyczną i zarazem efektywną, spełnia, jak głosiło hasło debaty, rolę rzecznika idei partnerstwa dla wiedzy, wyraziciela oczekiwań społecznych, współtwórcy przemian polskiej edukacji, szkolnictwa wyższego i nauki.
Podczas dyskusji poddano konstruktywnej, krytycznej ocenie projekty reformy, przedstawiane przez resort szkolnictwa wyższego i nauki. Reprezentanci ośrodków akademickich woj. śląskiego, opolskiego a także małopolskiego wyrazili sprzeciw wobec dominującej w kształceniu akademickim technokratycznej idei i praktyki uzyskiwania głównie efektów ilościowych.
Spotkanie stało się okazją do wymiany doświadczeń, prezentacji standardów i sposobów działania uczelnianych organizacji ZNP. W aspekcie znowelizowanego statutu Związku Nauczycielstwa Polskiego wyartykułowane zostały warunki sprawności organizacyjnej uczelnianej organizacji ZNP:
W obszernym wystąpieniu J M Rektor UŚ prof. dr hab. Wiesław Banyś, jako przewodniczący Konferencji Rektorów Uniwersytetów Polskich podzielił się z uczestnikami uwagami dotyczącymi projektu założeń reformy szkolnictwa wyższego w Polsce oraz przybliżył postanowienia KRUP, jakie zostały podjęte podczas ostatniego posiedzenia tej organizacji. Propozycje zmian założeń reformy szkolnictwa wyższego były też tematem wystąpienia prezesa Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego i Nauki ZNP, prof. dr. hab. Władysława Rzymskiego, do zagadnień tych odniósł się również podczas dyskusji wiceprezes Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego i Nauki ZNP, jednocześnie wiceprezes Rady Uczelnianej ZNP przy Uniwersytecie Śląskim, doc. dr Remigiusz Więckowski.
Podczas Forum szczególną uwagę poświęcono organizacyjnym i psychospołecznym aspektom modelu kariery zawodowej młodych pracowników nauki. Krytyczne uwagi i propozycje w tej sprawie przedstawił dr Janusz Janczyk, wiceprezes Rady Uczelnianej ZNP przy UŚ.
Zasady i sposoby współdziałania uczelnianych organizacji ZNP z organizacjami ZNP, funkcjonującymi w środowisku szkół i placówek oświatowo-wychowawczych, były tematem wystąpienia Sławomira Broniarza, prezesa Zarządu Głównego ZNP w Warszawie. Z kolei prezes Zarządu Okręgu Śląskiego w Katowicach Kazimierz Piekarz ukazał formy pracy edukacyjno-szkoleniowej Zarządu Okręgu Śląskiego ZNP i walory współdziałania z uczelnianą organizacją ZNP. Na temat ten wypowiedziała się także prezes Rady Uczelnianej ZNP przy Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie, dr Bożena Pietrzyk.
Przedmiotem obrad była również wymiana doświadczeń w sferze ochrony praw pracowniczych oraz podnoszenia świadomości i działań profilaktycznych w przezwyciężaniu zjawiska mobbingu, nieobcego również w środowisku pracowników oświaty. Bogate doświadczenie i dorobek w tym względzie Śląskiego Okręgu ZNP w Katowicach przedstawiła wiceprezes Zarządu Okręgu Śląskiego ZNP w Katowicach Jadwiga Aleksandra Rezler.
W spotkaniu uczestniczyli m.in. przewodniczący Zarządów Uczelnianych ZNP województwa śląskiego, przedstawiciel Prezydium Komisji Zakładowej NSZZ Solidarność UŚ, przedstawiciele władz uczelni, dziekani i prodziekani wydziałów UŚ, będący członkami ZNP.