Media Uniwersytetu Śląskiego to grupa agend informujących o życiu uczelni, sprawach szkolnictwa wyższego, a także o ważnych wydarzeniach naszego regionu

Media akademickie

Do mediów uczelnianych należą: Telewizja Internetowa UŚ TV, Studenckie Studio Radiowe „Egida”, miesięcznik „Gazeta Uniwersytecka UŚ”, Magazyn Studentów UŚ „Suplement” oraz Studencki Portal Rozwoju „Więc Jestem!”. Przygotowane przez nie materiały trafiają do pracowników nauki oraz grupy prawie 30 tysięcy studentów Uniwersytetu Śląskiego, a także młodych ludzi studiujących na innych śląskich uczelniach. Dużą grupę odbiorców stanowią również osoby zainteresowane szkolnictwem wyższym oraz badaniami naukowymi. Dzięki współpracy między poszczególnymi redakcjami przekaz mediów akademickich jest spójny, trafia do większej liczby odbiorców, a podmioty zewnętrzne, które chcące nawiązać z nimi współpracę, mogą planować działania w znacznie szerszym wymiarze.

UŚ TV to nowoczesne medium akademickie, którego działania ukierunkowane są przede wszystkim na promocję nauki, informowanie o wydarzeniach związanych z uczelnią i regionem oraz dydaktykę. Zespół przygotowuje interesujące materiały informacyjne i publicystyczne, są wśród nich programy o tematyce kinowej, prezentujące ofertę kulturalną, serwis informacyjny, a także relacje z imprez akademickich. Ciekawą propozycją są transmisje online z wybranych wydarzeń takich, jak inauguracja roku akademickiego czy Studencki Festiwal Nauki. Telewizja wspiera także różnorodne kampanie i działania prospołeczne, w które włącza się Uniwersytet Śląski.

UŚ TV oferuje użytkownikom swojego serwisu internetowego dostęp do nagrań wykładów naukowców i dydaktyków Uniwersytetu Śląskiego. Jednocześnie na stronie: www.telewizja.us.edu. pl udostępniane są materiały prezentujące wystąpienia wykładowców spoza naszej uczelni takich, jak prof. Philip Zimbardo czy prof. Jan Miodek. Promocja nauki w ramach Telewizji Internetowej UŚ obejmuje także informowanie o najważniejszych projektach i grantach badawczych, a także o ofercie naukowo- -dydaktycznej poszczególnych wydziałów uczelni. Różnorodność oferty sprawia, że UŚ TV stała się popularnym źródłem wiedzy i informacji wśród studentów. Obecnie możemy pochwalić się ponad sześćdziesięcioma tysiącami użytkowników serwisu.

Nasz telewizja współpracuje również z redakcjami telewizyjnymi w regionie. Materiały UŚ TV pojawiają się między innymi w programie Telewizji dla Ciebie, dostępnej w ramach platformy cyfrowej UPC, a także w TV Silesia. Zapraszamy do nawiązania współpracy z Telewizją Internetową Uniwersytetu Śląskiego. Wspólnie z pozostałymi mediami akademickimi oferujemy możliwość przygotowania, a także emisji reklam, które trafiają do niezwykle atrakcyjnej grupy docelowej. Ponadto kompleksowo realizujemy materiały filmowe o charakterze promocyjnym oraz informacyjne materiały sponsorowane. Zachęcamy do kontaktu z naszą redakcją i zapoznania się z innymi możliwościami współpracy, które mogą pozwolić na dotarcie z Państwa produktami, usługami oraz marką do śląskich studentów i naukowców.

„Egidę” można opisać liczbami – ponad 40 lat tradycji, kilkanaście audycji autorskich i kilkadziesiąt osób pracujących w redakcji. Nasza rozgłośnia to jednak coś więcej. W ciągu ostatnich kliku lat stała się marką coraz mocniej funkcjonującą w świadomości mieszkańców regionu. Od kiedy zaczęliśmy nadawać również w internecie, powiększyliśmy nasz zasięg i grono słuchaczy. Obierają nasze audycje już nie tylko studenci mieszkający w miasteczku akademickim na osiedlu Ligota, gdzie „Egidy” można słuchać za pomocą systemu głośnikowego, ale także słuchacze internetowi. Wszystkim słuchaczom oferujemy dostęp do najważniejszych wiadomości akademickich oraz wyjątkową, często niespotykaną nigdzie indziej, muzykę. Przez cały tydzień regularnie nadajemy audycje pasma kulturalnego, publicystycznego oraz wiadomości. Dodatkowo, codziennie od godz. 20.00 rozpoczyna się blok audycji autorskich o bardzo szerokiej tematyce – od tych dotyczących muzyki metalowej po programy poświęcone filmowi czy literaturze. Istotna jest dla nas także regularnie aktualizowana strona internetowa oraz prężnie działający profil na Facebooku, skupiający prawie cztery tysiące fanów.

„Egidę” tworzą osoby z pasją, o niecodziennych osobowościach – otwarte, kreatywne i nastawione na rozwój. Uczestniczą one w dziesiątkach imprez, nad którymi „Egida” obejmuje patronat, promuje je i relacjonuje. Radio często jest współorganizatorem wielu wydarzeń, spotkań czy festiwali na Śląsku. Instytucjom, które decydują się na współpracę z nami, oferujemy możliwość emitowania oraz przygotowywania i nagrywania spotów reklamowych. Współpraca z nami to także szansa na promowanie różnorodnych przedsięwzięć. Już dziś zapraszamy do nawiązania współpracy z naszą akademicką rozgłośnią.

„Więc Jestem!” (www.wiecjestem.us.edu.pl) już od ponad roku wspiera studentów Uniwersytetu Śląskiego, poruszając najczęstsze problemy studenckie oraz wskazując możliwości ich rozwiązania. W tym czasie serwis odwiedziło już ponad 110 tysięcy użytkowników. Skierowany jest on głównie do młodych ludzi, a tworzony przez redakcję, w której skład wchodzą zarówno studenci, absolwenci, jak i pracownicy Uniwersytetu Śląskiego, a także partnerzy zewnętrzni. Treści przekazywane w serwisie pogrupowane są w dziewięciu głównych działach, które symbolicznie określają sfery funkcjonowania młodego człowieka, w tym jego rozwój osobisty i zawodowy, finanse oraz karierę. Ideą portalu jest podnoszenie świadomości studentów w kwestiach radzenia sobie z problemami dnia codziennego, higieny zdrowia psychicznego, funkcjonowania rynków finansowych oraz promowanie przedsiębiorczości. Serwis stara się kształtować dojrzałe postawy wobec finansów i rozwoju zawodowego. Jest także otwarty na współpracę z partnerami biznesowymi, którzy oprócz reklamy na stronie głównej gotowi są również podzielić się ze studentami swoją wiedzą ekspercką, na przykład przygotowując wartościowy merytorycznie artykuł sponsorowany, poradnik lub cykl materiałów informacyjnych.

Studencki Serwis Rozwoju „Więc Jestem!” jest również organizatorem kampanii społecznych, które realizowane są między innymi poprzez bezpośrednie spotkanie z młodymi ludźmi w formie happeningów, warsztatów, gier miejskich, pokazów filmowych oraz spotkań ze specjalistami. Jesienią 2013 roku planowane jest podjęcie kolejnej kampanii informacyjnej i profilaktycznej, poświęconej tematyce radzenia sobie ze stresem.

Serdecznie zapraszamy do wspólnego działania na rzecz naszych studentów, jesteśmy otwarci na zorganizowanie kampanii również o innym zakresie tematycznym. Współpraca z portalem to szansa na pozytywne zaprezentowania swojej marki tysiącom studentów.

Magazyn Studentów Uniwersytetu Śląskiego „Suplement” (www.suplement.us.edu.pl) istnieje od 2003 roku. – Powstał na kartce papieru podczas ćwiczeń, chyba łaciny, na trzecim roku moich studiów historycznych – mówi Maciej Leśnik, pierwszy redaktor naczelny (2003–2005). Od początku istnienia magazyn drukuje między innymi artykuły związane z biznesem. „Suplement” to bezpłatny kwartalnik ukazujący się w roku akademickim. Jego nakład wynosi 7 tys. egzemplarzy. Kolportowany jest na wszystkich wydziałach, we wszystkich miastach akademickich Uniwersytetu Śląskiego: Katowicach, Sosnowcu, Chorzowie i Cieszynie. Ma więc szansę dotrzeć do blisko 30 tys. studentów i 2 tys. pracowników naukowych. W piśmie znajduje się między innymi, istotny z punktu widzenia tematyki biznesowej, dział: staże/praktyki/szkolenia/warsztaty, w którym publikowane są oferty dla studentów. W magazynie drukowane są także artykuły na temat spotkań z ludźmi biznesu, projektów biznesowych, szkoleń na temat zarządzania funduszami oraz firm zakładanych przez studentów. Na współpracę z „Suplementem” zdecydowały się do tej pory takie firmy i instytucje, jak: Ernst & Young, ING Bank Śląski, Steria i Capgemini.

Miesięcznik Uniwersytetu Śląskiego istnieje od 21 lat. Szczycimy się tym, że przez wiele lat z naszym miesięcznikiem współpracowali tacy pisarze i dziennikarze, jak Ryszard Kapuściński czy Lucjan Wolanowski. Przez wiele lat nad wyglądem okładek „Gazety Uniwersyteckiej UŚ” pracował dr hab. Grzegorz Hańderek, obecnie prorektor Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach. W gazecie swoją dziennikarską przygodę rozpoczynali znani dziennikarze i fotograficy. Jesteśmy dumni, że to właśnie u nas stawiali pierwsze kroki.

Pismo wydawane jest w nakładzie 1000 egzemplarzy (32 strony z okładkami, pełny kolor, format A4). W roku akademickim wydajemy 10 numerów bieżących oraz 2 wydania specjalne. Wydania bieżące skierowane są do pracowników uczelni, studentów oraz absolwentów. Pismo jest dystrybuowane w środowisku naukowym, rozsyłane do najważniejszych uczelni wyższych w Polsce i zagranicą (współpracuje z wieloma ośrodkami naukowymi i uczelniami europejskimi), władz wojewódzkich i miejskich (Katowic, Sosnowca, Chorzowa i Cieszyna) oraz licznych bibliotek i instytucji kultury. Wydania specjalne skierowane są gównie do instytucji biznesowych, związanych z gospodarką, dystrybuowane podczas kongresów i konferencji gospodarczych, poruszających temat badań naukowych, transferu wiedzy do gospodarki i współpracy sektorów nauki, nowych technologii i materiałów oraz innowacji. Ponadto gazeta może pochwalić się sprawnie działającą stroną WWW (www.gu.us. edu.pl) oraz profilem na Facebooku (www.facebook.com/Gazeta UniwersyteckaUS).

W ramach współpracy z gazetą oferujemy powierzchnię reklamową w numerach bieżących (w tym całe okładki), powierzchnię reklamową w wydaniach specjalnych (w tym całe okładki) oraz artykuły sponsorowane – jednorazowe lub cykliczne (numer bieżący, wydania specjalne). Dzięki współpracy z naszym pismem partner może skutecznie budować świadomość marki wśród społeczności akademickiej nie tylko Uniwersytetu Śląskiego. Ma także możliwość zaprezentowania studentom oraz pracownikom nauki najnowszych technologii, interesujących usług i produktów, a także projektów podejmowanych w ramach szerszej współpracy z Uniwersytetem Śląskim.