Wstępniak

Iwona Kolasińska

Drodzy Czytelnicy!

W tym miesiącu odnotowaliśmy szczególne wydarzenie w naszej Uczelni - nadanie tytułu doktora honoris causa dr. Johannesowi Georgowi Bednorzowi, laureatowi Nagrody Nobla, którą (wspólnie z K. A. Müllerem) otrzymał w 1987 r. za odkrycie wysokotemperaturowego nadprzewodnictwa w nowej klasie materiałów.

"Szczególnie ekscytującym aspektem życia uczonego jest nieprzewidywalność rozwoju nauki. Już od 35 lat, poczynając od moich studenckich czasów w laboratorium badawczym IBM w Zürychu, jestem zafascynowany nauką. Przez te lata byłem świadkiem projektów badawczych inspirowanych bądź ograniczeniami technologicznymi lub po prostu powodowanych zwykłą ciekawością. Uważam jednak, że przełomowych odkryć dokonują ci, którzy potrafią inaczej spojrzeć na to, co niemożliwe" - powiedział Noblista podczas uroczystości, która odbyła się w Śląskim Urzędzie Wojewódzkim. Wszystkich, którzy nie mogli uczestniczyć w ceremonii zapraszamy do przeczytania relacji z tego wydarzenia. Znajdziecie tu również Państwo znakomitą laudację prof. Krystiana Roledera.

W naszym cyklu artykułów "W zaciszu gabinetów i laboratoriów" w tym miesiącu prezentujemy wyniki badań prof. dr. hab. Henryka Morawca i dr. Zdzisława Lekstona z Instytutu Nauki o Materiałach Wydziału Informatyki i Nauki o Materiałach UŚ, których celem jest stworzenie podstaw do klinicznego stosowania w kraju implantów wykorzystujących efekty pamięci kształtu i nadsprężystości stopów nikiel-tytan. Wynikami badań zainteresowane są określone kliniki chirurgiczne w kraju.

W maju br. Wszechnica Śląska rozpoczyna realizację dwóch bardzo znaczących projektów, finansowanych ze środków pozyskanych z Europejskiego Funduszu Strukturalnego. W ich realizacji uczestniczy osiem wydziałów Uniwersytetu Śląskiego i Szkoła Zarządzania UŚ. Więcej na ten temat mówi dr Eugenia Rostańska, dyrektor Wszechnicy Śląskiej, Uniwersyteckiego Centrum Umiejętności.

Ostatnio wiele mówi się o nowych formach kształcenia. Jednym z takich nowatorskich pomysłów jest kształcenie na odległość. Oczywiście koncepcja edukacji elektronicznej nie jest ideą całkowicie nowatorską. Zrodziła się już kilkadziesiąt lat temu. Od początku miała swoich przeciwników i zwolenników. O projekcie, jego zaletach i wadach oraz o trudnościach związanych z wprowadzeniem możecie Państwo przeczytać w rozmowie z prof. zw. dr. hab. inż. Janem Piechą, dyrektorem Centrum Technik Kształcenia na Odległość UŚ.

Zapraszam do lektury!

Iwona Kolasińska