Najstarszym drukiem - jedynym inkunabułem (tym terminem określamy druki wydane do roku 1500) jest dzieło Maimonidesa wydane w 1489 roku w Bolonii. Maimonides (1135-1204) był średniowiecznym filozofem i teologiem żydowskim oraz lekarzem, najbardziej znaną jego pracą jest Przewodnik dla zbłąkanych. Ów inkunabuł to rozprawa medyczna, podręcznik-kompendium oparty na dziełach Galena, komentarzach do aforyzmów Hipokratesa.
J. Schickfus, New vermehrte Schlesische Chronica. Leipzig 1625 |
Biblioteka Uniwersytetu Śląskiego obok współczesnej literatury naukowej i dydaktycznej, gromadzi również zbiory specjalne (m.in. rękopisy, stare druki, zbiory graficzne i kartograficzne), a także cenne egzemplarze literatury XIX- i XX-wiecznej. Ze względu na historyczną wartość i zabytkowy charakter wymagają one innego niż "zwykłe" druki traktowania. Zbiory te w przeważającej części udostępniane są sporadycznie, głównie w celach naukowych, a także w formie prezentacji dla studentów, dzięki czemu spełniają istotną rolę dydaktyczną. Od kilku lat, aby umożliwić wszystkim czytelnikom zapoznanie się z zabytkową książką, poszerzając jednocześnie krąg jej odbiorców, oraz by chronić oryginały przed zniszczeniem, nasze zbiory są digitalizowane i udostępniane poprzez Śląską Bibliotekę Cyfrową.
A. Mickiewicz, Poezye, t.1. Paryż 1828 |
Rękopisy stanowią niewielką grupę, liczącą zaledwie kilkanaście jednostek. Najstarsza, a zarazem najcenniejsza jest łacińska Biblia z prologami. Pergaminowa księga powstała około połowy XIII wieku na terenie Francji. Poszczególne księgi biblijne rozpoczynają się dużymi niebieskimi lub czerwono-niebieskimi inicjałami z ornamentacją. Wykonane z niezwykłą lekkością motywy zdobnicze, w postaci rysowanych piórkiem czerwono-niebieskich smoków, na marginesach niektórych kart, reprezentują wysoki pozom artystyczny. W całym rękopisie występują czerwone i niebieskie inicjały, z charakterystycznymi dla rękopisów francuskich zdobieniami w kształcie "wąsów": czerwonymi przy inicjałach niebieskich i jasnoniebieskimi przy inicjałach czerwonych.
Kolejnym budzącym zainteresowanie rękopisem jest cyrylicka Ewangelia z pierwszej połowy XVII w. Księga zawiera 4 ewangelie (tetraevangelium) z przedmowami arcybiskupa Teofilaktesa z Ochrydy wraz z aparatem litrugicznym. Księga posiada zapis z 1640 roku - ostrzeżenie dla tych, którzy chcieliby ją z tej cerkwi zabrać i nakaz wspominania fundatorów księgi w modlitwie, przez korzystającego z niej duchownego. Ewangelia ta jest cennym, choć typowym zabytkiem piśmiennictwa ruskiego Rzeczypospolitej pierwszej połowy XVII wieku.
Najmniejszy druk, tzw. „Mała Republika” na tle opasłego tomu Kroniki Śląska Schickfusa |
Zgromadzone stare druki (książki wydane do 1800 r.) prezentują już znacznie większe bogactwo i różnorodność. Znajdują się wśród nich zarówno polonika, jak i druki obce, będące odzwierciedleniem twórczości naukowej i literackiej ubiegłych wieków, pochodzące z wielu ważnych ośrodków drukarstwa europejskiego; wydawnictwa o treści religijnej, dzieła literatury pięknej, prace poświęcone historii, geografii, sztuce, książki prawnicze, filozoficzne, słowniki i wielotomowe wydawnictwa encyklopedyczne...
Najstarszym drukiem - jedynym inkunabułem (tym terminem określamy druki wydane do roku 1500) jest dzieło Maimonidesa, wydane w 1489 roku w Bolonii. Maimonides (1135-1204) było średniowiecznym filozofem i teologiem żydowskim oraz lekarzem, najbardziej znaną jego pracą jest Przewodnik dla zbłąkanych. Ów inkunabuł to rozprawa medyczna, podręcznik-kompendium oparty na dziełach Galena, komentarzach do aforyzmów Hipokratesa.
Najstarszym polonikiem jest druk krakowskiej oficyny Floriana Unglera Odo misse J. Burcharda ze Strasburga z 1512 roku, przygotowany do wydania przez Stanisława Zaborowskiego (ceremonie mszalne i ich wykład). Książka drukowana jest dwubarwnie czerwono-czarno, zdobiona inicjałami z ornamentem wijących się łodyg roślinnych, liści i kwiatów.
Do ciekawszych druków XVI wieku należy Mszał krakowski (Missale Cracoviense pro itinerantibus) również tłoczony dwubarwnie, wydany w niewielkim, poręcznym formacie w oficynie Marka Szarffenberga w 1545 r. Mszał jest zarazem najstarszym w zbiorach Biblioteki Uniwersyteckiej drukiem muzycznym. Dzięki zastosowanej technice druku dwukrotnego, (czerwono-czarnego, czerwone pięciolinie i tekst, czarne nuty), Mszał jest bardzo podobny do rękopisów.
Do najcenniejszych druków należą XVI-wieczne Biblie i Postylle, wśród których szczególną uwagę budzą bogato ilustrowane drzeworytami dzieła: Biblia Leopolity (1575 r.) z motywami ilustracyjnymi, przejętymi z Biblii Lutra oraz Postylla Wujka (1584 r.) z oryginalnymi grafikami Josta Ammana, sprowadzonymi do Krakowa z Frankfurtu nad Menem.
Unikatowym dziełem jest kancjonał braci czeskich (Pisne duchowni evangelistske) wydany w Ivancicach w 1564 roku. Drukarnia została założona w 1562 roku przez Jana Blahoslava, biskupa Jednoty, w 1576 r. przeniesiono ją do Kralic. Przez cały okres swej działalności drukarnia tłoczyła druki konspiracyjne.
Mszał podróżny, Missale Cracoviense pro itinetantibus. Caracoviae per Marcum Schrafferbergerium, 1545 |
Kancjonał charakteryzuje się bardzo ciekawą i oryginalną szatą graficzną. Teksty zdobione są pięknymi inicjałami i drzeworytami przedstawiającymi sceny z Nowego Testamentu, poszczególne strony dodatkowo zdobią listwy drzeworytowe zamykające tekst w ozdobnych ramkach. Księga w całości została pokolorowana z niezwykłą dbałością i estetycznym wyczuciem. Uwagę zwracają złocenia miniatur i ważniejszych części tekstu, a także złocone brzegi. Kancjonał jest kolejnym drukiem muzycznym.
Z druków obcych w zbiorze znajdują się książki pochodzące ze znanych europejskich oficyn Elzevirów z Lejdy i Amsterdamu, druk Plantina z Antwerpii z charakterystycznym sygnetem drukarskim, osiemnastowieczne, bardzo eleganckie paryskie druki Didotów, czy bogato zdobione miedziorytami rzymskie druki Antoniego Zatty.
Przyjrzyjmy się najmniejszej książeczce; wysokość jej grzbietu nie przekracza 10,5 cm, została bardzo starannie wydana, a czcionka mimo, iż bardzo drobna, jest jednak czytelna. Tomik pochodzi z serii tzw. małych republik wydawanych w latach 1626-1649 przez słynną oficynę duńskiego rodu Elzewira. Na cykl złożyły się prace o charakterze encyklopedycznym, poświęcone geografii, historii, prawu, sytuacji społeczno-politycznej i gospodarczej różnych państw. Pierwsze wydanie tomiku poświęconego Polsce ukazało się w 1627 roku. Posiada miedziorytową kartę tytułową z herbami Korony, Litwy, Wazów oraz wizerunki rycerza i szlachcica polskiego.
Ilustracja z albumu prac Qi Baishi (1864 - 1957) |
Ważnym dziełem jest Schlesische Chronica śląskiego historyka Jakuba Schickfusa. Doczekało się ono dwóch równoległych wydań, finansowanych przez wrocławskie spółki wydawnicze w Lipsku oraz Jenie w 1625 r. (obie edycje w zbiorach BUŚ). W obu wydaniach zamieszczona została identyczna miedziorytowa karta tytułowa z widokiem Wrocławia, śląskim orłem na tarczy przy personifikacji Wiary oraz czeskim lwem w koronie przy personifikacji Męstwa.
Imponująco na półkach bibliotecznych prezentują się XVIII-wieczne wielotomowe monumentalne dzieła, jak np. słynna francuska Encyklopedia (Paris 1751-1780), opracowana przez D. Diderota i J. d'Alemberta.
Wśród druków XIX- i XX-wiecznych szczególną wartość posiadają pierwodruki i edycje utworów za życia ich twórcy, wydawnictwa rzadkie, bibliofilskie i luksusowe, pięknie ilustrowane, egzemplarze z dedykacjami autorskimi i marginaliami, z ciekawymi znakami proweniencyjnymi, z zachowanymi okładkami nakładowymi lub w artystycznych oprawach introligatorskich. Wiele książek poprzez odpowiedni dobór ilustracji, krój pisma, sposób łamania tekstu, z niepozornego przedmiotu codziennego użytku staje się dziełem sztuki.
Ozdobą tej części księgozbioru są skromnie wydane lecz o dużej wartości historycznej petersburskie i paryskie edycje dzieł Mickiewicza, szczególnie pierwsze wydania: Pana Tadeusza (Paryż, 1834 r.) oraz trzeciej części Dziadów (1832 r.), która ukazała się w IV tomie pt. Poezyje A. Mickiewicza (drukowana u A. Pinarda).
Na tle zbiorów wyróżniają się, charakterystyczne w swym minimalizmie i niezwykle eleganckie, okładki i książki projektowane przez Stanisława Wyspiańskiego dla siebie i przyjaciół. Dla Wyspiańskiego książka była nie tylko formą zapisu tekstu, ale inspirowała do poszukiwań nowych rozwiązań typograficznych i plastycznych.
Wyspiański stworzył własny nowoczesny styl, częściowo nawiązujący do polskich motywów ludowych, lecz głównie posługujący się ornamentami w kształcie lekko stylizowanych kwiatów. Ornamenty i ich rozmieszczenie na płaszczyźnie strony zawsze były podporządkowane całej kompozycji, z odpowiednio dopasowanym krojem i wielkością czcionek. Dopełnieniem całości było umiejętne operowanie kontrastem między czernią druku a bielą niezadrukowanego papieru.
Elzewir z serii tzw. „Małych Republik”, tomik dotyczący Polski: Respublica sive status Regni Poloniaem Lituaniae, Prusiae, Livoniae etc. diversorum autorum Ludgumi Batavorum [Leiden] ex Officina Elzeviriana, 1627 |
Tylko sześć wierszy Tytusa Czyżewskiego i trzynaście drzeworytów Tadeusza Makowskiego na ręcznie czerpanym papierze złożyło się na Pastorałki, które są jedną z najpiękniejszych książek XX wieku. Wydano ją w Paryżu w 1925 roku nakładem Polskiego Towarzystwa Przyjaciół Książki, ukazało się 520 numerowanych egzemplarzy, podpisanych przez prezydium Towarzystwa.
Dziesięć ballad o powsinogach beskidzkich Emila Zegadłowicza zdobi dziesięć barwnych drzeworytów Zbigniewa Pronaszki. Książka została wydana w Poznaniu w 1929 roku przez Towarzystwo Bibliofilów Polskich w nakładzie 350 egzemplarzy (BUŚ posiada egzemplarz o nr 349).
Edycja opracowana pod kierunkiem Jana Kuglina, jako pierwsza książka wydrukowana nowym typem czcionki, tzw. "antykwą Jeżyńskiego", w 1930 roku została pokazana na wystawie najpiękniejszych książek świata w British Museum w Londynie.
Do ciekawostek należą książki orientalne, atrakcyjne pod względem swej formy wydawniczej różnej od tradycji europejskiej. Pierwsza to japońskie baśnie wydane po francusku (tł. J. Dautremer) w Tokio przez wydawnictwo Takejiro Hasegawa (ok. 1900 roku). Jest to książka w tradycyjnym japońskim stylu; jednostronnie zadrukowane karty bibuły (krepy) składano na połowę i wiązano przy brzegu. Druga to album składający się z prac jednego z najwybitniejszych chińskich malarzy Qi Baishi (1864-1957). Autora głównie rysunków tuszem i akwarel przedstawiających pejzaże, zwierzęta i kwiaty. Album został wydrukowany na bardzo delikatnej bibule. Również zadrukowane jednostronnie karty złożone są na połowę. Całość składa się z dwóch zeszytów, czyli 'pen' przechowywanych w futerale (zwanym t'ao) z grubego kartonu pokrytego żakardową tkaniną.
To tylko niektóre, subiektywnie wybrane pozycje z długiej listy rzadkich i cennych książek ze zbiorów BUŚ.