Koncepcja powoływania przy uniwersytetach placówek zajmujących się transmisją, wiedzy do gospodarki nie jest zupełnym nowum. Różne uniwersytety na świecie podejmuj lokalnie lub szerzej zakrojone działania w celu rozwiązywania społecznych i gospodarczych problemów. Dzięki nim tkwiące w nauce kompetencje mogą zostać przeniesione do praktyki, czyli życia społecznego i gospodarczego, oraz służyć pomoc, w rozwiązywaniu aktualnych jak też przyszłych problemów. Jednocześnie problemy praktyczne stymuluj, poszukiwania badawcze.
Idea stworzenia takiego ośrodka przyświecała nam w staraniach o powołanie Centrum Badań Psychologicznych dla Gospodarki na Wydziale Pedagogiki i Psychologii. Celem naszym było zorganizowanie ośrodka kształcenia dla menedżerów oraz przedstawicieli małego i średniego biznesu w zakresie psychologii menedżerskiej i organizacyjnej; a także ośrodka doskonalenia kompetencii społecznych dla osób, których zawód wymaga kontaktu z ludźmi.
Lokalizacja takiego ośrodka przy uniwersytecie - naszym zdaniem - daje: gwarancję usług na odpowiednim poziomie, dostęp do najnowszych rozstrzygnięć naukowych i nowatorskich rozwiązań praktycznych problemów, możliwość nauki z wykorzystaniem nowoczesnych metod uczenia. Są to niewątpliwe korzyści dla osób kształcących się. Z drugiej strony kontakt pracowników akademickich z menadżerami, a poprzez nich z aktualnymi problemami gospodarki kraju lub regionu, stwarza okazję do weryfikacji stanu wiedzy i stymuluje do prowadzenia badań na nowych obszarach.
Jedną z form działań naszego Centrum są warsztaty psychologiczne, stanowiące propozycję doskonalenia umiejętności interpersonalnych i kierowniczych, dla pracowników różnych szczebli przedsiębiorstwa.
Sens prowadzenia takich warsztatów tkwi w przekonaniu, że o sukcesie w wykonywaniu zawodu i karierze zawodowej decydują kompetencje dwojakiego rodzaju: merytoryczne i społeczne. Jedne dotyczą przygotowania do wykonywania zawodu, a drugie - przygotowania do pracy z ludźmi.
Kompetencje społeczne, dotyczą kontaktu z innymi ludźmi i składają się na nie wiedza i umiejętności z zakresu: efektywnego porozumienia się z ludźmi, budowania atmosfery życzliwości, pomocy i współpracy; świadomego kreowania własnego wizerunku w roli zawodowej ("ja jako lekarz, prawnik, urzędnik"); orientacji we właściwościach i sposobach zachowania się ludzi w różnych sytuacjach zawodowych; skutecznych sposobów wpływania na zachowanie się innych ludzi (kierowanie i organizowanie pracy innych ludzi); rozwiązywania trudnych spraw występujących, w kontaktach międzyludzkich (np. konflikty, nagany, zwolnienia).
W karierze zawodowej jeden i drugi rodzaj kompetencji jest konieczny. Nie można bowiem braku kompetencji społecznych zastąpić kompetencjami merytorycznymi. Brak tych kompetencji bywa dyskwalifikujący w awansie zawodowym. Szczególnie zaś ważne są kompetencje społeczne przy pełnieniu ról kierowniczych oraz zawodów, których charakter pracy wymaga obsługi klientów, petentów.
Nabywanie kompetencji społecznych celowo mówimy tu o nabywaniu a nie zwykłym uczeniu się) następuje w konsekwencji zdobywania i opracowywania doświadczeń w kontaktach z innymi ludźmi. Każdy człowiek jakieś kompetencje społeczne ma, ale nie zawsze są one wystarczające do efektywnego pełnienia roli zawodowej. W doskonaleniu tych kompetencji pomocą służyć mogą psychologowie.
Warsztaty takie, prowadzone dla grup 812 osób, dają możliwość poznania i doskonalenia umiejętności społecznych poprzez rozwiązywanie aranżowanych sytuacji interpersonalnych, dzielenie się doświadczeniami uczestników takiego spotkania, wspólne dochodzenie do wartościowych sposobów zachowania się w różnych sytuacjach zawodowych. Prowadzący te warsztaty psychologowie poza kierowaniem aktywnością grupy dostarczają wiedzy psychologicznej, niezbędnej dla rozumienia sytuacji zachodzących między ludźmi.
W listopadzie br, w tego typu warsztatach udział wzięli pracownicy Działu Nauki i Współpracy z Zagranicą. Zapraszamy też innych pracowników administracji US do skorzystania z naszej propozycji.