Od 1999 r. gospodarzem corocznych spotkań jest urocze miasteczko Frydlant nad Ostravici, które inicjatywą rozwijania zainteresowań emalią artystyczną nawiązuje do 150-letniej tradycji emalierstwa i odlewnictwa na Podbeskidziu. Po raz drugi sympozjum jest dotowane z funduszy unijnych w ramach Projektu Wyszehradzkiego. Niestrudzonymi propagatorami "smaltu" i organizatorami warsztatów są: starosta miasta Frydlant nad Ostravici inż. Bohumil Dolansky i komisarz dr Karel Bogar, który skrupulatnie dokumentuje efekty twórcze artystów poprzez filmy, reprodukcje, publikacje katalogowe towarzyszące kolejnym wystawom, a także dba o wzbogacanie zbiorów Muzeum Emalierstwa w rodzinnym miasteczku.
Zderzenie różnorodnych szkół indywidualnych preferencji artystycznych, rodzimych tradycji w międzynarodowym składzie artystów uczestniczących w czerwcowym sympozjum dało interesujące rezultaty artystyczne i warsztatowe poprzez eksperymentowanie z formą, materią, kolorem, których efekty zaprezentowano w cieszyńskiej galerii.
W spotkaniu brali udział artyści: Barbara Baumrukova, Eva Kućerova-Landsbergrova, Petr Bednar i Antonin Gavlas z Czech, Elżbieta Kuraj i Janusz Karbowniczek z Polski, Katalin Hollósy z Węgier, Miroslav Kollar ze Słowacji, Annemarie Timmer i Christine van der Ree z Holandii, Elizabeth Turrell z Anglii, Marie-Therese Masias z Francji i Ulrike Zehetbauer z Austrii.
Emalierstwo, znane od czasów starożytnego Egiptu, kojarzy się głównie ze sztuką dekoracyjną, złotnictwem, biżuterią i sztuką sakralną. W Europie, najdłuższymi tradycjami /od XII wieku/ może się poszczycić do dziś prężnie działający ośrodek w Limoges.
Współczesne emalierstwo znajduje zastosowanie w architekturze i wzornictwie. Emalia na blasze jako forma autonomicznej wypowiedzi artystycznej, wciąż żywa, odkrywająca nowe możliwości malarskiego doświadczania, dynamicznie rozwija się w krajach Europy, natomiast w Polsce jest prawie nieznana. Uczestniczenie w projekcie wiąże się dla nas z szansą reaktywowania techniki emalii artystycznej i szerszego zainteresowania nią środowiska, a przede wszystkim studentów.
Christine van der Ree z Holandii – Refuge |
Annemarie Timmer z Holandii - Wieczór |
Katalin Hollósy z Węgier - Stogi |
Antonín Gavlas z Czech – Modré pole |
Elżbieta Kuraj z Polski - Krajobraz |
Miroslav Kollár ze Słowacji – Zelený les |
Elizabeth Turrell z Anglii – Yellow I |
Petr Bednář z Czech – Vĕčné zrození II |