Dobrze jest dobrze uczyć oraz się uczyć

Jako nauczycielki akademickie i nauczyciele akademiccy wiemy, jak ważne są i jak trudne bywają nasze zadania dydaktyczne. Wciąż uzupełniamy swoją wiedzę, wciąż doskonalimy umiejętności dydaktyczne, tak aby na koniec każdego kolejnego semestru mieć przekonanie, że zrobiliśmy wszystko, aby zajęcia były nie tylko najlepsze merytorycznie, ale i zajmujące, aktywizujące, wciągające.

Julia Kaiser i Krzysztof Krukowka prezentują wyniki projektu
pn. ESSA Empathy and Safe in Student Areas w trakcie
8. Śląskiego Festiwalu Nauki Katowice
Julia Kaiser i Krzysztof Krukowka prezentują wyniki projektu pn. ESSA Empathy and Safe in Student Areas w trakcie 8. Śląskiego Festiwalu Nauki Katowice

Kolejne pokolenia osób studiujących uczą nas, że te metody dydaktyczne, które sprawdzały się dekadę temu, teraz nie zawsze okazują się najbardziej skuteczne. A przecież – to też wiemy – dydaktyka jest sercem każdego uniwersytetu. Znamy jej wartość, doświadczamy efektów korzystnego wpływu edukacji na społeczeństwo, świat wokół nas. Dlatego tak ważne jest docenianie tych z nas, którzy najbardziej angażują się w aktywności na rzecz doskonałego kształcenia, uczą się wciąż uczyć, poszukują dróg porozumienia z wciąż nowymi pokoleniami osób studiujących. Widzą w sobie nauczycielki akademickie i nauczycieli akademickich, a to doświadczenie rozwija ich i sprawia im radość.

17 grudnia 2024 roku odbyła się gala wręczenia nagród w ramach Systemu Motywacyjnego w Dydaktyce Akademickiej (SMoDA). W poprzednim roku uruchomione zostały dwa programy projakościowe, a mianowicie: Wyróżnienia JM Rektora UŚ oraz Współmyślenie, Współdziałanie (Szybka Ścieżka). W ramach pierwszego doceniono osoby, które wykazały się wyjątkowym zaangażowaniem w dydaktykę, osiągnęły szczególne sukcesy w tym obszarze lub wprowadziły innowacyjne rozwiązania w zakresie kształcenia. Wyróżnienia przyznano w czterech kategoriach: praca z osobami studiującymi lub uczącymi się w szkole doktorskiej, innowacje dydaktyczne, współpraca w ramach dydaktyki, wybitny nauczyciel akademicki lub wybitna nauczycielka akademicka.

Wyróżnieniami JM Rektora Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach za doskonałą dydaktykę w roku akademickim 2023/2024 uhonorowano 79 laureatek i laureatów z dziesięciu jednostek uniwersytetu. W ramach kategorii wybitny nauczyciel akademicki lub wybitna nauczycielka akademicka przyznano aż 14 wyróżnień. Wśród zgłoszonych i nagrodzonych wykładowców oraz wykładowczyń znaleźli się: dr Łukasz Dawidowski; prof. dr hab. Piotr Fast; dr Bernard Grzonka, prof. UŚ; dr Renata Jankowska, prof. UŚ; mgr Katarzyna Kiszka; dr Barbara Morcinek- Abramczyk; prof. dr hab. Aleksander Nawarecki; dr Agnieszka Piechota; dr hab. Karol Pyka, prof. UŚ; mgr Katarzyna Radzięda; dr hab. Olga Sitarz, prof. UŚ; dr hab. Jolanta Skutnik, prof. UŚ; dr hab. Sławomir Tkacz, prof. UŚ, oraz dr Iwona Wendreńska.

Drugi program motywacyjny pn. Współmyślenie, Współdziałanie (Szybka Ścieżka) realizowany był w trybie konkursowym i aplikowali do niego nauczyciele i nauczycielki wraz z zespołami studenckimi. Zespoły realizowały projekty, których wyniki zostały zaprezentowane na scenie głównej 8. Śląskiego Festiwalu Nauki Katowice. Do konkursu przystąpiło 30 zespołów, pomysły na projekty przedstawione w zgłoszeniach były tak interesujące, społecznie odpowiedzialne, ważne, że kapituła konkursu zakwalifikowała wszystkie zgłoszenia do realizacji. W trakcie wystąpień zespołów na ŚFN za najlepsze projekty uznano następujące realizacje:

1 miejsce: „Empatia 2.0 – życie cywilów w oblężonym mieście” przygotowany przez zespół w składzie: Martyna Drząszcz, Jakub Lora, Martyna Niedźwiedź, Hanna Rapacka, Piotr Sypek, Karol Słota, Kacper Szwedo pod opieką merytoryczną dr Joanny Mercik.

2 miejsce: „Klucz do kreatywności” przygotowany przez zespół w składzie: Barbara Górecka, Agnieszka Grab, Sara Piątek, Julia Stachura, Zuzanna Wieczorek oraz doktorantka Klaudia Nowak pod opieką merytoryczną dr Magdaleny Christ, prof. UŚ.

3 miejsce: „ESSA Empathy and Safe in Student Areas” przygotowany przez zespół w składzie: Weronika Jakus, Julia Kaiser, Krzysztof Krukowka, Horacy Marchewka, Karolina Wywrot pod opieką merytoryczną dr Jolanty Klimczak.

Oba programy motywacyjne zostały sfinansowane ze środków Ministra Nauki w ramach wydarzenia Europejskie Miasto Nauki Katowice 2024 (EMNK2024) z łącznym budżetem wynoszącym 400 000 zł.

Autorzy: Katarzyna Sujkowska-Sobisz, Katarzyna Trynda
Fotografie: Jolanta Klimczak