– Nie było łatwo, ale wyszło świetnie – przyznaje Paula Kubieniec, studentka II roku pedagogiki specjalnej, działająca w Kole Naukowym Pedagogów UŚ, które było głównym organizatorem Dnia Godności Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną. Była to już 13. edycja wydarzenia odbywającego się cyklicznie na Wydziale Sztuki i Nauk o Edukacji UŚ w Cieszynie.
Ten dzień jest dla jego uczestników świętem, a dla organizatorów – studentów i studentek kierunków pedagogicznych oraz animacji społeczno-kulturalnej – prawdziwym wyzwaniem. I chodzi nie tylko o liczbę osób biorących w nim udział, a których może być nawet około 200. Skoordynowania wymaga wiele elementów: od programu, poprzez logistykę, po zadbanie o dobrostan uczestników. W tym roku hasło przewodnie brzmiało: W krainie książek. Zaplanowano m.in. quiz o bajkach, warsztaty z komiksami o superbohaterach i robienia zakładek, słuchanie opowieści, bajkoterapię, szukanie skarbów. Uczestnicy wędrowali pomiędzy stanowiskami ulokowanymi w budynku uczelni i na jej dziedzińcu.
– Może niektóre zadania są dla naszych chłopców za łatwe, ale oni tak lubią tutaj przyjeżdżać i odwiedzać wszystkie stanowiska – wyznała pani Arleta, terapeutka zajęciowa z Domu Pomocy Społecznej w Strumieniu. „Chłopcy” to tak naprawdę dorosłe osoby z niepełnosprawnością intelektualną, korzystające ze wsparcia placówki pobytu całodobowego.
W Dniu Godności, który odbył się 8 maja, uczestniczyły nie tylko dzieci i młodzież – UŚ w Cieszynie odwiedziły osoby korzystające z edukacji i wsparcia szkół oraz placówek z Rybnika, Żywca, Ustronia, Istebnej, Strumienia. Mało kto, bez względu na wiek, potrafił oprzeć się pokusie przymierzenia hełmu i stroju strażackiego czy posiedzenia w wozie pożarniczym. Emocje wzbudzało też stanowisko Służby Więziennej – śmiałków próbujących otworzyć kajdanki nie brakowało. Udział służb mundurowych w Dniu Godności to już tradycja. Podczas tegorocznej edycji można było spotkać przedstawicieli Komendy Powiatowej Policji i Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Cieszynie oraz 13. Śląskiej Brygady Obrony Terytorialnej. Organizację wydarzenia wsparli też uczniowie i uczennice Powiatowego Zespołu Szkół nr 2 im. Karola Miarki w Pszczynie. Na zakończenie wszyscy otrzymali dyplomy uczestnictwa, wystąpił także „Niemy” Chór UŚ.
– Dzień Godności to nie tylko szansa na spotkanie i miłe spędzenie czasu. To przede wszystkim bezcenna lekcja dla każdego, kto jest zaangażowany w to wydarzenie – podkreśla dr hab. Katarzyna Marcol, dziekan WSNE UŚ w Cieszynie.
– Gdy nasi uczniowie zaczną pracować, spotkają ich rozmaite sytuacje, będą mieć kontakt z różnymi pacjentami, w tym z osobami z niepełnosprawnościami intelektualnymi. Ten dzień to ważne doświadczenie dla nich – mówił dr Adam Bernert, prodziekan ds. ratownictwa medycznego Wyższej Szkoły Planowania Strategicznego w Dąbrowie Górniczej. Razem z nim do Cieszyna przyjechało prawie 70 osób – przyszli ratownicy(-czki) medyczni(-e), pielęgniarki czy pracownicy ochrony zdrowia.
O nieustającym zdobywaniu i poszerzaniu doświadczenia wspomina też dr Dorota Prysak, pedagożka, psycholożka, oligofrenopedagożka i socjoterapeutka, która jest pomysłodawczynią Dnia Godności.
– Studenci i studentki sprawdzają się w praktyce, ale też konfrontują z niepełnosprawnością czy starością. Ten dzień jest również dla naszej społeczności akademickiej lekcją uwrażliwiania na osoby z niepełnosprawnościami. Gdy organizowaliśmy pierwsze edycje, wszyscy – w tym osoby z obsługi technicznej – uczyliśmy się w działaniu, jak z wyczuciem, ale skutecznie pomagać i reagować. Po to, by uczestnicy czuli się u nas na tyle bezpieczni, żeby miło spędzić ten dzień – opowiada główna organizatorka, wędrując między stoiskami i częstując gości kawą. Jak przyznaje z uśmiechem, spotkanie przy kawie i choć krótka rozmowa należą już do rytuałów sprzyjających budowaniu dobrych relacji, odczarowywaniu mitów i stereotypów.
– To taka koronkowa robota, która wymaga cierpliwości i przemyślenia każdego oczka. Potrzebna jest solidna baza, którą budujemy, organizując Dzień Godności i przygotowując wiele innych projektów na rzecz włączania do życia społecznego osób z niepełnosprawnością intelektualną – podsumowuje dr Dorota Prysak.