Od 17 do 19 maja w Toruniu odbywał się 10. Międzynarodowy Festiwal Grafiki Projektowej „Plaster”

Twórcze DNA

Już od 10 lat w Toruniu organizowany jest Międzynarodowy Festiwal Grafiki Projektowej „Plaster”. To jedna z najważniejszych tego typu imprez w tej części Europy. Do Torunia w maju każdego roku przyjeżdżają najlepsi i najciekawsi projektanci graficzni z całego świata. Prezentują swoje prace, prowadzą warsztaty dla studentów, otwierają wernisaże i dyskutują. 10. edycja festiwalu poruszała zagadnienia dizajnu graficznego opartego głównie na działaniach analogowych, geście graficznym, ręcznie tworzonej typografii, fizycznej ekspresji formy graficznej i kaligrafii. Artyści zaproszeni na festiwal prezentowali swoje prace w postaci wydruków, rysunków, ale też działań komponowanych bezpośrednio na ścianach galerii. Wśród zaproszonych artystów znaleźli się studenci i wykładowcy Wydziału Artystycznego UŚ w Cieszynie.

Monika Sroga, Love doesn’t see the differences
Monika Sroga, Love doesn’t see the differences
Sebastian Kubica, Wiosna
Sebastian Kubica, Wiosna
Weronika Fajerska, Głowa do góry!
Weronika Fajerska, Głowa do góry!
Katarzyna Nachman, Prezent
Katarzyna Nachman, Prezent
Maciej Kaczmarczyk, Interview
Maciej Kaczmarczyk, Interview

Nie byłoby „Plastra” bez zaangażowania wykładowców z Wydziału Sztuk Pięknych Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika w Toruniu oraz Centrum Sztuki Współczesnej „Znaki Czasu” w Toruniu. To doskonały przykład owocnej współpracy środowiska uniwersyteckiego z ważną instytucją zajmującą się sztuką współczesną. Warto dodać, że w tym samym czasie w toruńskim CSW trwała retrospektywna wystawa jednej z najwybitniejszych współczesnych artystek – Mariny Abramovic. Na jednej ze ścian sal galeryjnych prezentowana była wypowiedź Abramovic na temat obecności sztuki w życiu społeczności ludzkiej: „Artysta powinien być dla społeczeństwa jak tlen, dając powietrze dla jego egzystencji”.

Tegoroczna edycja „Plastra” koncentrowała się na twórcach i pracach, które powstały głównie bez użycia komputerów. Trzeba zaznaczyć, że dziś nie da się tworzyć projektów graficznych całkowicie odrzucając komputery. Można jednak znacząco ograniczyć wpływ ich działania, ich mechaniczność i perfekcyjną iterację. Cokolwiek narysujemy przy pomocy programów graficznych, zwłaszcza wykorzystujących technikę wektorową, będzie nosiło piętno tej technologii, jej chłodny, niemal nieludzki charakter, czystą, a w zasadzie sterylną formę. Rysunek odręczny przekaże nie tylko wiadomość, komunikat, ale też staje się zapisem wysiłku ludzkiej dłoni, uwydatni wszystkie subtelności naszych twórczych wahań i manier. Jest jak pismo, a może nawet czymś znacznie więcej – bo pisząc, odtwarzamy znany zestaw znaków alfabetu, podczas gdy rysując – za każdym razem tworzymy swój własny, niepowtarzalny alfabet. W odręcznym rysunku zawarte jest nasze twórcze DNA.

Zaproszeni w tym roku graficy projektanci to przedstawiciele nurtu, który można nazwać „unplugged graphic design” lub tak jak tegoroczna „plastrowa” wystawa zbiorowa – Hand made. Wśród nich należy wyróżnić Petera Bankova, Białorusina mieszkającego w czeskiej Pradze, a także Ryszarda Kajzera, aktywnego plakacistę, którego prace zawsze zdają się krzyczeć, wibrować lub pomrukiwać, określanego jako graficznego myśliciela i ciętego satyryka. Obaj mieli indywidualne wystawy na dachu CSW. Wyróżnić również trzeba obecność Sebastiana Kubicy, wykładowcy z Zakładu Projektowania Graficznego Instytutu Sztuki Wydziału Artystycznego w Cieszynie. Artysta związany z „Plastrem” od pierwszych edycji tego festiwalu jest – można powiedzieć – jedną z najbardziej rozpoznawalnych twarzy tego artystycznego wydarzenia, a przy tym, co trzeba podkreślić, jest jednym z najważniejszych polskich plakacistów. W tym roku Sebastian Kubica prezentował zestaw plakatów w salach CSW w Toruniu, a także wykonał zaprojektowany przez siebie mural. Tematem muralu była wiosna, a wątkiem przewodnim całej akcji muralowej (murale wykonali także artyści z Ukrainy, Portugalii i Białorusi) było hasło Pod wpływem chwili i oczywiście Hand made.

Szczególnie cieszy obecność studentów Uniwersytetu Śląskiego. Przed budynkiem CSW zorganizowano wystawę prac studenckich – także pod hasłami Pod wpływem chwili i Hand made. Wielkoformatowe, drukowane wersje swoich plakatów pokazali doktoranci Instytutu Sztuki w Cieszynie: Monika Sroga, Grzegorz Izdebski i Justyna Jędrysek oraz studenci Instytutu Sztuki w Cieszynie: Weronika Fajerska, Maciej Kaczmarek, Michał Kibicius, Maria Mazurek i Katarzyna Nachman.

Krzysztof Białowicz, pomysłodawca festiwalu „Plaster”, profesor Wydziału Sztuk Pięknych UMK w Toruniu i wieloletni kurator CSW, podkreślał wagę spotkań środowiska projektantów graficznych z całego świata. Z jednej strony zawsze dobrze spotkać się z przyjaciółmi, z drugiej – trzeba nieustannie prowadzić dialog, wymieniać się poglądami, nawet spierać i – co równie ważne – przykładać rękę do edukowania młodego pokolenia, do stwarzania mu szans na rozwój, prezentację swoich talentów i konfrontowanie ich z projektantami graficznymi z różnych ośrodków z całego świata.

Autorzy: Łukasz Kliś
Fotografie: Łukasz Kliś