Prawie 600 prac z całego świata nadesłano na organizowany przez Instytut Sztuki Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie konkurs na małą formę graficzną pn. „Bajki robotów”.

Sto trylionów myśli

Tytuł konkursu, adresowanego do twórców w wieku od 14 do 30 lat, w oczywisty sposób nawiązuje do wydanego w 1964 roku zbioru opowiadań Bajki robotów Stanisława Lema. Myślą przewodnią prac konkursowych miały zatem być wyobrażenia o świecie futurystyczno-kosmicznej technologii. Jury wybrało najlepsze propozycje w czterech kategoriach, przyznano również dwie nagrody specjalne: Nagrodę Dziekana Wydziału Artystycznego UŚ oraz Nagrodę Zakładu Grafiki UŚ. Do wystawy pokonkursowej zostały zakwalifikowane 222 prace. Wernisaż odbył się 25 kwietnia.

O laury ubiegały się aż 584 prace 402 autorów z Polski oraz m.in. z Białorusi, Bułgarii, Chin, Dominiki, Hiszpanii, Holandii, Meksyku, Rumunii, Serbii, Syrii, Tajlandii, Turcji i Włoch.

– Warstwa wizualna projektu pozwala określić region, z którego pochodzi jego autor. Inaczej wyglądają propozycje azjatyckie, inaczej te z Ameryki Łacińskiej, jeszcze inaczej prace z krajów słowiańskich – mówił dr hab. Adam Czech, zastępca dyrektora Instytutu Sztuki ds. artystyczno-naukowych, komisarz konkursu oraz jeden z jego pomysłodawców. – Wśród zgłoszeń przeważały formy przedstawieniowe, koncentrujące się na cielesności robotów, ale pojawiały się też prace mniej oczywiste, w których dominowała forma bardziej abstrakcyjna.

W kategorii grafika cyfrowa w przedziale wiekowym od 19 do 30 lat za najlepszą uznano pracę Anny Kotowskiej Sto trylionów myśli. Druga nagroda przypadła Dalii Żmudzie-Trzebiatowskiej i grafice Machina robotów (tylko w tej kategorii przyznano dwie nagrody).

– Kiedy ma się sto trylionów głów, każda głowa ma własny rozum i każda myśli inaczej. Następuje więc pomieszanie rozumów. Człowiek może popaść w szaleństwo, gdy za dużo myśli – wyjaśniała zwyciężczyni zapytana o koncepcję swojej pracy.

W kategorii grafika cyfrowa od 14 do 18 lat laureatem pierwszej nagrody został Robert Płaszczymąka, autor grafiki Zagubiony. Natomiast wśród prac stworzonych techniką warsztatową uhonorowano twórców zagranicznych: pochodzącego z Tajlandii Watanaia Magate za Mather’s Diary III (kategoria 19–30 lat) oraz Bułgarkę Ivę Dankovą za Space Capsule (kategoria 14–18 lat).

Nagroda Dziekana Wydziału Artystycznego powędrowała do Aleksandry Szlęk, autorki wykonanej techniką cyfrową pracy Lem 4, a Nagroda Zakładu Grafiki – do Barbary Morawiak za projekt Na morza dnie zgłoszony w kategorii grafiki warsztatowej młodszych artystów.

– Konkurs nawiązujący do jednego z najpopularniejszych dzieł Stanisława Lema to znakomita okazja, żeby promować w świecie dorobek tego wybitnego polskiego pisarza – uważa Marta Frąckowiak, doktorantka w Zakładzie Grafiki Instytutu Sztuki UŚ, druga z komisarzy konkursu i jego pomysłodawczyni. – Zaskoczyła mnie różnorodność wizji artystycznych. Jak ja wyobrażam sobie świat przyszłości? Myślę o nim pozytywnie, wierzę, że ludzie są na tyle mądrzy, że poradzimy sobie ze wszystkimi trudnościami i zagrożeniami, jakie niesie ze sobą postęp technologiczny, i będzie się nam, a przede wszystkim naszym potomkom, żyło lepiej.

Konkurs „Bajki robotów” był wydarzeniem towarzyszącym kolejnej edycji Międzynarodowego Triennale Grafiki w Cieszynie, które miało miejsce w zeszłym roku. Wystawę pokonkursową można było oglądać w Galerii 36,6 na Wydziale Artystycznym UŚ do końca maja. Wszystkie prace zakwalifikowane do wystawy można zobaczyć na stronie: www.triennial.us.edu.pl

Carrasco Lopez, Nada, Meksyk
Carrasco Lopez, Nada, Meksyk
Jagoda Góral, Konstruktor, Polska
Jagoda Góral, Konstruktor, Polska
Anna Kotowska, Sto trylionów myśli, Polska
Anna Kotowska, Sto trylionów myśli, Polska
Aleksandra Duma, Jak ocalić świat, Polska
Aleksandra Duma, Jak ocalić świat, Polska
Aleksandra Szlęk, Lem 4, Polska
Aleksandra Szlęk, Lem 4, Polska
Barbara Morawiak, Na morza dnie, Polska
Barbara Morawiak, Na morza dnie, Polska
Dalia Żmuda-Trzebiatowska, Machina robotów, Polska
Dalia Żmuda-Trzebiatowska, Machina robotów, Polska
Robert Płaszczymąka, Zagubiony, Polska
Robert Płaszczymąka, Zagubiony, Polska
Elena Gomez Gonzalez, Electrowarriora, Hiszpania
Elena Gomez Gonzalez, Electrowarriora, Hiszpania

Autorzy: Tomasz Płosa