Miasta takie jak Cieszyn muszą dziś stawić czoła problemom metropolizacji, globalizacji czy emigracji młodego pokolenia. Odpowiedzią na to wyzwanie jest zdecydowany zwrot w stronę zarządzania zmianą i rozwijania miasta w oparciu o założenia organizacji uczącej się – przekonywał Michał Paluch, koordynator szkoły, wiceprezes TCW i asystent w Instytucie Nauk o Edukacji UŚ w Cieszynie.
Uczestnicy Szkoły mieli okazję, często po raz pierwszy, zetknąć się z problematyką ekonomii społecznej, zarządzania jakością, retoryką, polityką transgraniczną, polityką młodzieżową i seniorską, narzędziami budowania społeczeństwa obywatelskiego, jak i problematyką prawną. Szczególne miejsce poświęcono debacie nad rolą Uniwersytetu Śląskiego – jego kondycji i wpływu na rozwój środowiska lokalnego.
– Bardzo dobrze, że rozmawialiśmy wprost, nazywając rzeczy po imieniu, ale w sposób spokojny i symetryczny – powiedział dr hab. prof. UŚ Zenon Gajdzica, dziekan Wydziału Etnologii i Nauk o Edukacji UŚ w Cieszynie, który w otoczeniu prodziekanów odpowiadał na często niełatwe pytania uczestników szkoleń. – Ludzie, którzy trafili do Szkoły Radnych nie boją się wchodzić w interakcje, wkładać czasami kij w mrowisko, pytać o kwestie, za które wszyscy mieszkańcy miasta uniwersyteckiego powinni czuć się odpowiedzialni. To dobra wskazówka na przyszłość.
W gronie kilkunastu prelegentów znalazł się również Piotr Uszok, prezydent Katowic, dla którego Cieszyn, nawet jeśli oddalony od centrum województwa, okazał się wart uwagi. – Ludzie w przyszłości będą szukać małych miasteczek, gdzie jest więcej spokoju, więcej przewidywalności, więcej racjonalności, a mniej polityki – podkreślał Piotr Uszok. – Jednocześnie przywołał w pamięci początki swojej samorządowej kariery, motywując uczestników szkoły do angażowania się w środowisko lokalne. W jego ramach mieści się Uniwersytet, którego przyszłość również zależy od wprowadzania standardów na miarę XXI wieku.
– Mamy na Uniwersytecie Śląskim najlepszy w Polsce kierunek projektowania gier i bardzo dobre zaplecze do jego dalszego rozwoju – zaznaczał prodziekan ds. studenckich i kształcenia dr Remigiusz Kopoczek. Wprowadzanie tutoringu, zwiększenie dostępności kadry, budowanie wzajemnego zaufania mają z kolei być obecne na najnowszym pedagogicznym kierunku oligofrenopedagogika z arteterapią.
Szkoła Radnych zakończyła się po 8 zjazdach, w jej ramach przyznano ponad 20 certyfikatów dla pierwszych absolwentów. W opinii uczestników i organizatorów ta oddolna inicjatywa już odniosła bardzo duży sukces.
– Czy można myśleć o czymś więcej? Wyobrażam sobie takie studia podyplomowe, szczególnie, że przedmiot szkoleń dotyczy bardzo aktualnych i przekrojowych działań z dziedzin pedagogicznych, socjologicznych, ekonomicznych czy psychologii – zauważył dziekan Gajdzica.
Jednym z absolwentów jest obecny przewodniczący Samorządu Studenckiego UŚ Kuba Moczyróg. – Zaczynałem zajęcia z niepewnością i dystansem do polityki. Wychodzę jednak zmotywowany i ze świadomością, że istnieją ludzie podobni do mnie, wierzący w zmianę na lepsze, niezależnie od wieku i doświadczenia, czujący potrzebę zaangażowania społecznego. Czy społeczeństwo rzeczywiście doceni taką formę angażowania się, głosując na absolwentów? Tego nie przewidzi nikt. Jedno jest jednak pewne – w Cieszynie zainicjowano i przeprowadzono pierwszą w Polsce Szkołę Radnych – inicjatywę oddolną, co w demokracji samo w sobie jest zwycięstwem. Jeśli nie wyborczym to na pewno pedagogicznym – przekonywał Kuba Moczyróg.
Transgraniczne Centrum Wolontariatu