Kaczka i Hamlet

Jesienią 1968 roku Jan Dorman, założyciel i dyrektor

Foto: Tomasz Chrobok
Teatru Dzieci Zagłębia, w porozumieniu z dwoma przedszkolami będzińskimi przeprowadził eksperyment teatralno-pedagogiczny. Na czym polegał ów eksperyment? Oto do dwóch przedszkoli aktorzy teatru zawieźli dwie kaczki, żółtą i niebieską. Były to dwa duże rekwizyty teatralne, formą przypominające ogromne zabawki na kołach rowerowych z ruchomymi skrzydełkami. Przez dwa tygodnie kaczki pozostawały w przedszkolu towarzyszyły dzieciom w zabawach, podczas posiłków i zajęć. Po dwóch tygodniach kaczki z przedszkola zniknęły, ale za to dzieci poszły do teatru. Gdy otworzyła się kurtyna dzieci ku swemu zdumieniu i wielkiej radości odnalazły swoje kaczki na scenie. Były one bohaterkami przedstawienia. Istotą tego eksperymentu było zaobserwowanie czy to, że dzieci zaprzyjaźniły się z kaczkami, że znały je dobrze, że traktowały je jak swoje, czy to wszystko ma wpływ na odbiór sztuki, czy dzieci te zaangażują się w spektakl teatralny bardziej niż zwykli widzowie i czy przeżyją sztukę głębiej.

Po 35 latach studenci IV roku Animacji Społeczno-Kulturalnej

Foto: Tomasz Chrobok
Filii UŚ w Cieszynie pod kierunkiem mgr Ewy Tomaszewskiej postanowili ów eksperyment Jana Dormana powtórzyć. Uznali, że interesujące będzie porównanie wyników badań z 1968 r. ze współczesnymi. Dodatkowym aspektem tego eksperymentu jest zaobserwowanie czy istnieją różnice między "tamtymi" dziećmi a dziećmi epoki medialnej. Czy i dziś dzieci zaprzyjaźnią się z Kaczkami, czy zżyją się z rekwizytem teatralnym, który w niczym nie przypomina miluśkich i śmiesznych Kaczorów Donaldów? Dodajmy, że przez te dwa tygodnie, codziennie, w programie dydaktycznym wprowadzony jest jakiś "kaczkowy" element: piosenka, film, gra, utwór muzyczny, wiersz, opowiadanie, obraz.

Równolegle do działań w przedszkolach studenci przygotowują spektakl "Kaczka i Hamlet" realizowany na bazie scenariusza autorstwa Jana Dormana. Premiera tego widowiska, a jednocześnie zakończenie eksperymentu, odbyła się 14 kwietnia w auli uniwersyteckiej w Cieszynie. Wyniki eksperymentu będą prezentowane na konferencji "Sztuka w edukacji i terapii" organizowanej jesienią przez Zakład Arteterapii Instytutu Psychologii Wydziału Pedagogiki i Psychologii UŚ w Katowicach.

Autorzy: Ewa Tomaszewska, Foto: Tomasz Chrobok
Ten artykuł pochodzi z wydania:
Spis treści wydania
NiesklasyfikowaneKronika UŚNiesklasyfikowaneOgłoszeniaNiesklasyfikowaneOgłoszeniaNiesklasyfikowaneOgłoszeniaNiesklasyfikowaneOgłoszeniaWydawnictwo Uniwersytetu ŚląskiegoNiesklasyfikowaneOgłoszeniaNiesklasyfikowaneStopnie i tytuły naukoweNiesklasyfikowaneW sosie własnymNiesklasyfikowane
Zobacz stronę wydania...