Prezentacje Edukacja 2003 w katowickim "Spodku"

UNIWERSYTET NA TARGACH

V Ogólnopolskie Prezentacje Edukacja 2003 odbywały się

Atrakcją stoiska Wydziału Nauk o Ziemi były nie tylko skamieniałości, ale przede wszystkim - uśmiech
Atrakcją stoiska Wydziału Nauk o Ziemi były nie
tylko skamieniałości, ale przede wszystkim - uśmiech
od 4 do 6 marca w Hali Widowiskowo-Sportowej "Spodek" w Katowicach. Impreza organizowana wczesną wiosną już od pięciu lat przez Fundację na Rzecz Uniwersytetu Śląskiego VIRIBUS UNITIS adresowana jest do młodzieży szkół średnich i studentów wyższych uczelni zainteresowanych polską ofertą edukacyjną w zakresie wszelkiego rodzaju studiów i programów. Jednym z ponad 60. wystawców był Uniwersytet Śląski, którego oferta edukacyjna cieszyła się dużym zainteresowaniem uczniów szkół średnich.

Impreza w mieście

Głównym celem projektu jest prezentacja ofert edukacyjnych państwowych i prywatnych szkół wyższych, szkół

Niż demograficzny przy stoisku Uniwersytetu Śląskiego
Niż demograficzny przy stoisku Uniwersytetu Śląskiego
językowych i innych placówek kształceniowych. W tym roku swoją ofertę przedstawiało 64. wystawców ze Śląska i spoza regionu. Lista uczestników Prezentacji została rozszerzona o instytucje wspierające edukację, wydawnictwa naukowe i banki. W programie znalazły się także inicjatywy dotyczące polityki Unii Europejskiej wobec młodzieży i funkcjonowania edukacji w Zjednoczonej Europie. Patronat nad imprezą objęli: Minister Edukacji Narodowej i Sportu, Marszałek Województwa Śląskiego, Wojewoda Śląski, Prezydent Katowic, Śląski Kurator Oświaty i JM Rektor Uniwersytetu Śląskiego. Uroczyste otwarcie Prezentacji, w którym wzięli udział przedstawiciele Śląskiego Kuratorium, władz Katowic oraz Uniwersytetu Śląskiego i Akademii Ekonomicznej, odbyło się pierwszego dnia targów o godzinie 11.30.

Uniwersytet zaprasza

Prezentacje to największa edukacyjna impreza

Uroczystość otwarcia Prezentacji jak zwykle  uświetnili swoją obecnością przedstawiciele władz akademickich i samorządowych
Uroczystość otwarcia Prezentacji jak zwykle
uświetnili swoją obecnością przedstawiciele władz
akademickich i samorządowych
w regionie, zarówno pod względem ilości wystawców, jak też odwiedzających je gości. Dla Uniwersytetu Śląskiego stanowią okazję do promocji swojej oferty, zapoznania się z propozycjami innych szkół i uczelni biorących w targach udział oraz nawiązania bezpośrednich kontaktów z młodzieżą, przygotowującą się do podjęcia studiów. Przy stoisku uniwersyteckim na bieżąco informacji udzielali przedstawiciele wszystkich wydziałów i jednostek dydaktycznych oraz Działu Nauczania, Działu Spraw Studenckich oraz Biura Promocji i Karier. Sprzedawano aktualny Informator dla kandydatów na studia w Uniwersytecie Śląskim.

Co chcą o nas wiedzieć

Odwiedzający pytali najczęściej o terminy egzaminów na

Wydział Teologiczny prezentuje się na żywo wcale nie gorzej niż w multimediach
Wydział Teologiczny prezentuje się na żywo
wcale nie gorzej niż w multimediach
poszczególnych kierunkach, terminy składania dokumentów oraz o zagadnienia obowiązujące przy egzaminach. Największym zainteresowaniem cieszyły się tradycyjnie takie kierunki, jak pedagogika, prawo oraz - jako specjalizacja - socjologia reklamy. Pytano również o możliwość składania odpisów notarialnych świadectw maturalnych, o aktualne informacje na temat studiów podyplomowych oraz o termin otwartych dni na Uniwersytecie. Uczniowie chętnie zapoznawali się z warunkami przyznawania miejsc w uczelnianych akademikach i otrzymania pomocy materialnej w formie stypendiów (druk ulotek, dotyczących pomocy materialnej, sfinansowany został przez prowadzącą uniwersyteckie stołówki firmę Uni Mensa S.C.). Można było również uzyskać informacje na temat pomocy uczelni dla studentów niepełnosprawnych.

Dla poszukujących i zorientowanych

Wśród zainteresowanych podjęciem studiów na Uniwersytecie Śląskim były osoby dokładnie zorientowane w jego strukturze i ofercie kształcenia poszczególnych wydziałów, wiedzę czerpiące przede wszystkim ze strony internetowej UŚ (najnowsze specjalności, kryteria naboru), ale również osoby dopiero "poszukujące", którym "sztuczny" podział szkolnictwa wyższego na poszczególne uczelnie, wydziały i kierunki specjalnie nie przeszkadzał: Czy na Uniwersytecie jest farmacja?. Stoiska wydziałów, udekorowane pracami plastycznymi pracowników i studentów Wydziału Artystycznego w Cieszynie kusiły atrakcjami: przy Wydziale Nauk o Ziemi zobaczyć można było skamieniałości i minerały, przy Wydziale Biologii i Ochrony Środowiska egzotyczne żywe eksponaty, przy Wydziale Radia i Telewizji popróbować swoich sił przy kamerze. Wydziały Teologiczny oraz Nauk o Ziemi przygotowały prezentacje multimedialne. Podobnych atrakcji nie brakowało również na stoiskach innych szkół: wizytujący mogli skorzystać na przykład z usług masażysty lub kosmetyczki.

Czy mniej znaczy biedniej?

Zauważyć jednak trzeba, że tegoroczna edycja imprezy, mimo dużego rozmachu organizacyjnego, cieszyła się dużo mniejszym zainteresowaniem szkół średnich. Przez trzy dni targowe "Spodek " odwiedziło około 13 tys. osób, co stanowi niemal o połowę mniej niż w latach ubiegłych. Przyczyną tego spadku zainteresowania może być efekt niżu demograficznego, obejmującego aktualne roczniki maturalne, lub też kolizja terminu Prezentacji z próbnymi maturami, przeprowadzanymi w szkołach. Prawdopodobnie duże znaczenie mają też mniejsze imprezy targowe, organizowane lokalnie przez poszczególne szkoły. Pomimo to, zarówno dla osób odwiedzających, jak i wystawiających, targi były okazją do nawiązania bezpośrednich kontaktów, zasięgnięcia potrzebnej informacji i zbudowania tzw. pierwszego wrażenia, które może niejednokrotnie okazać się wrażeniem decydującym. Prezentacje to bowiem przede wszystkim okazja do zaprezentowania się Uniwersytetu, z całym jego bogactwem różnorodności, dostępności a jednocześnie wysokiego poziomu oferty kształcenia.

MAŁGORZATA KRASUSKA-KORZENIEC
Biuro Promocji i Karier