Szkoła przetrwania

Jak zapytać o drogę? Który tramwaj dojeżdża do centrum? Ile kosztuje kilogram jabłek? O której odjeżdża pociąg ekspresowy z peronu siódmego? Jak poprosić o pizzę z pieczarkami i podwójnym serem? Te wszystkie pytania nurtują obcokrajowca, który przyjeżdża do Polski, by podjąć studia na jednym z uniwersytetów. By ułatwić studentom przetrwanie, zapoznać z realiami i przybliżyć kulturę polską organizowane są kursy adaptacyjne programu Socrates/Erasmus.

Taki kurs po raz kolejny przeprowadziła we

Szkoła przetrwania
wrześniu Szkoła Języka i Kultury Polskiej. Do Katowic przybyło 30. studentów, którzy najbliższy rok lub semestr spędzą w Polsce. W czasie kursu uczyli się użycia języka w sytuacjach komunikacyjnych, poznawali podstawy naszej gramatyki i starali się opanować wymowę tak trudnych słów jak: szczoteczka do zębów, przesiadka czy sztućce. Oprócz tego brali udział w licznych spotkaniach z ludźmi polityki, mediów i pracownikami Unii Europejskiej.

Połączeniem kultury i polityki było spotkanie z Senatorem RP Kazimierzem Kutzem. Studenci mieli również okazję poznać Senatora RP Genowefę Grabowską, która jest również pracownikiem Uniwersytetu Śląskiego. Wiele ciekawych opowieści o naszych mediach usłyszeli z ust Kamila Durczoka. Wykład inauguracyjny o społecznych uwarunkowaniach włączenia polskich uczelni do Europejskiej Przestrzeni Szkolnictwa Wyższego wygłosił Dyrektor Departamentu Kształcenia Europejskiego Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej Marian Stasiak. Małgorzata Piotrowska opowiedziała o możliwościach kształcenia się w Polsce obcokrajowców w kontekście naszego wejścia do Unii Europejskiej, zaś Luk Palmen - Specjalista do Spraw Integracji Europejskiej Urzędu Marszałkowskiego i Jan Olbrycht - Wiceprzewodniczący Komisji Współpracy Zagranicznej i Integracji Europejskiej - przybliżyli przygotowania naszego regionu do funkcjonowania w strukturach Unii. Wszystkie spotkania cieszyły się ogromnym zainteresowaniem studentów. Najwięcej pytań dotyczyło spraw związanych z wejściem Polski do Unii Europejskiej oraz zaangażowania się Polski w wojnę w Iraku.

Studenci poznawali kulturę polską również empirycznie. Zwiedzili Skansen, Muzeum Śląskie, byli na wycieczkach w zabytkowej kopalni srebra w Tarnowskich Górach, w Pszczynie, Oświęcimiu i Krakowie. W czasie jednego z wieczorów poznali tradycje związane z Bożym Narodzeniem, Wielkanocą i andrzejkami. Obejrzeli polskie filmy, m.in. Sól ziemi czarnej, Cześć Tereska oraz wzięli udział w spektaklu The Rocky Horror Show w Teatrze Rozrywki w Chorzowie.

Z takim przygotowaniem mogą spokojnie podjąć

Szkoła przetrwania
studia w Polsce. Na pewno nie będą mieli problemów z zamówieniem taksówki, odbyciem krótkiej rozmowy telefonicznej czy zapytaniem, na którym przystanku wysiąść...

Wielu studentów z grupy socratesowej pozostaje w Katowicach, by podjąć studia w Uniwersytecie Śląskim. Nie zamierzają też poprzestać na wiedzy zdobytej w czasie kursu we wrześniu i będą uczestniczyć w zajęciach prowadzonych w Szkole przez następny semestr lub nawet rok. Lektorat dla nich jest bezpłatny, a uczestnictwo w nim punktowane w uczelniach, z których pochodzą.

Autorzy: Barbara Morcinek-Cudak, Foto: Archiwum SJiKP
Ten artykuł pochodzi z wydania:
Spis treści wydania
NiesklasyfikowaneZ CieszynaNiesklasyfikowaneZ CieszynaNiesklasyfikowaneZ CieszynaKronika UŚNiesklasyfikowaneZ CieszynaNiesklasyfikowaneOgłoszeniaNiesklasyfikowaneWydawnictwo Uniwersytetu ŚląskiegoNiesklasyfikowaneZ CieszynaNiesklasyfikowaneStopnie i tytuły naukoweW sosie własnym
Zobacz stronę wydania...