Projekt w Pracowni Ceramiki Katedry Rzeźby Instytutu Sztuki w Cieszynie

Ceramiczne instrumentarium


Realizacje unikatowych obiektów i kompozycji dźwiękowych dają możliwość niepowtarzalnych doznań, związanych z estetyczną formą rzeźby dźwiękowej oraz przeżyciem w odbiorze specyficznych dźwięków i kompozycji. W związku z tym, widząc konieczność poszerzenia ceramicznego instrumentarium, uczestnicy projektu dążą do tworzenia coraz bardziej interesujących pod względem estetycznym i dźwiękowym obiektów. Poszukując inspiracji, wykorzystali w ubiegłym roku swoje prywatne podróże do Chin i USA w celu zgromadzenia dokumentacji dotyczącej tradycyjnych instrumentów, ze szczególnym zwróceniem uwagi na związki pomiędzy miejscem ich występowania a materiałem, z którego zostały wykonane. Najciekawszymi miejscami poszukiwań okazały się: Muzeum Historii Naturalnej w Harvard University, pełne przedmiotów i artefaktów związanych z naturą, kulturą i historią sześciu kontynentów, w którym zgromadzono instrumenty muzyczne z ubiegłych stuleci, a w szczególności instrumenty Indian obu Ameryk oraz zaułki chińskich miast i miasteczek, gdzie jeszcze można odnaleźć tradycyjne, rodzinne zakłady rzemieślnicze i sklepy ze starociami, oferujące klasyczne instrumenty, obecne od tysiącleci w chińskiej kulturze. Wynikające z tych obserwacji inspiracje znajdą swój wyraz w kolejnych realizacjach projektu „Akademia Dźwięków Ziemi”, który obecnie stara się o zakwalifikowanie na I Festiwal obPHON’10 w ramach Dni Sztuki Dźwiękowej we wschodniosaksońskim regionie Oberland w miejscowości Kirschau, który odbędzie się od 1 do 11 lipca. Pod koniec roku całość projektu w części wizualnej i dźwiękowej zostanie przedstawiona na wystawie w Śląskim Zamku Sztuki i Przedsiębiorczości w Cieszynie.
Wyniki badań, w tym dokumentacja fotograficzna, nagrania DVD, płyty CD z zarejestrowanym materiałem dźwiękowy i kompozycjami, będą zawarte w opracowaniu podsumowującym projekt. Wydanie publikacji planowane jest na wiosnę 2011 roku.
 

Więcej o projekcie w artykule "Akademia Dźwięków Ziemi"

Jam session - nagranie pierwszych dźwięków
Jam session - nagranie pierwszych dźwięków

W Galerii Uniwersyteckiej Wydziału Artystycznego dokonano 20 minutowego nagrania improwizacji na ceramiczne instrumenty i obiekty dźwiękowe
W Galerii Uniwersyteckiej Wydziału Artystycznego dokonano 20 minutowego nagrania improwizacji na ceramiczne instrumenty i obiekty dźwiękowe

Anna Dawidów, studentka Instytutu Muzyki
Anna Dawidów, studentka Instytutu Muzyki

Piotr Zięba, Instytut Muzyki
Piotr Zięba, Instytut Muzyki

Okaryny z grupy aerofonów wykonano z szarej gliny szamotowej, metodą wyciskania z formy gipsowej, na wzór tradycyjnych okaryn z Ameryki Południowej. Autorką jest Małgorzata Skałuba Krentowicz
Okaryny z grupy aerofonów wykonano z szarej gliny szamotowej, metodą wyciskania z formy gipsowej, na wzór tradycyjnych okaryn z Ameryki Południowej. Autorką jest Małgorzata Skałuba Krentowicz

Autorka pracy - Klaudia Sztwiertnia, studentka  Instytutu Sztuki
Autorka pracy - Klaudia Sztwiertnia, studentka Instytutu Sztuki

Obiekty dźwiękowe, które wzięły udział w nagraniu kompozycji Sonar 6 w Auditorio Paganini w Parmie
Obiekty dźwiękowe, które wzięły udział w nagraniu kompozycji Sonar 6 w Auditorio Paganini w Parmie

Autorka pracy - Dominika Włodarska, studentka Instytutu Sztuki
Autorka pracy - Dominika Włodarska, studentka Instytutu Sztuki

Autorka pracy - Weronika Dąbrówka, studentka Instytutu Sztuki
Autorka pracy - Weronika Dąbrówka, studentka Instytutu Sztuki

Autorzy: Małgorzata Skałuba Krentowicz
Fotografie: Wydział Artystyczny w Cieszynie